Augmented Reality
Liuska, Markus (2012)
Liuska, Markus
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053110992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053110992
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin, mitä lisätty todellisuus tarkoittaa ja miten sitä voidaan hyödyntää, kun kehitetään ohjelmistoja. Työn tarkoituksena oli kehittää ohjelmisto, joka hyödyntää lisättyä todellisuutta siten, että se parantaa käyttäjäkokemusta.
Sovellus kehitettiin käyttämällä AndAR-ohjelmistokehystä, jonka toiminta perustuu ARToolKit-kirjastoon. ARToolKit on yksi suosituimmista kirjastoista lisätyn todellisuuden ohjelmistokehityksessä.
Työn toinen tarkoitus oli auttaa uutta kehittäjää, jolla ei ole edellistä kokemusta tämäntyyppisestä kehitystyöstä. Tämän vuoksi opinnäytetyö sisältää teoreettisen osan, joka kertoo, mitä lisätty todellisuus tarkoittaa ja esittää käytännön esimerkkejä lisätyn todellisuuden käytöstä. Opinnäytetyön käytännön osa esittää, kuinka ARToolKit-kirjastoa voidaan hyödyntää ja kuinka AndAR-ohjelmistokehystä käytettiin Smart Picture Studio -projektia varten.
Sovellus kehitettiin käyttämällä AndAR-ohjelmistokehystä, jonka toiminta perustuu ARToolKit-kirjastoon. ARToolKit on yksi suosituimmista kirjastoista lisätyn todellisuuden ohjelmistokehityksessä.
Työn toinen tarkoitus oli auttaa uutta kehittäjää, jolla ei ole edellistä kokemusta tämäntyyppisestä kehitystyöstä. Tämän vuoksi opinnäytetyö sisältää teoreettisen osan, joka kertoo, mitä lisätty todellisuus tarkoittaa ja esittää käytännön esimerkkejä lisätyn todellisuuden käytöstä. Opinnäytetyön käytännön osa esittää, kuinka ARToolKit-kirjastoa voidaan hyödyntää ja kuinka AndAR-ohjelmistokehystä käytettiin Smart Picture Studio -projektia varten.