A Strategic Marketing Plan : Case Company Mundus Aer Oy
Pajunen, Maija (2012)
Pajunen, Maija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010748
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Nykypäivän liikemaailma on erittäin kilpailullinen ja yritykset taistelevat aggressiivisesti suojellakseen reviiriään. Samaan aikaan asiakkaat ovat vaativampia ja tietoisempia saatavilla olevista tuotteista ja palveluista, etsien parhainta mahdollista laatua. Pienelle, aloittevalle yritykselle liikemaailman ominaisuudet saattavat yllättää negatiivisesti vaikuttaen tuottavuuteen ja vaarantaen yrityksen selvitymisen. Strategisten suunnitelmien teko yhdistettynä markkinoinnin työkaluihin antaa paremman pohjan ja helpottaa yrityksen johtamista.
Tämän opinnäytetyön tavoite on luoda strateginen markkinointisuunnitelma suomalaiselle Mundus Aer Oy -yritykselle. Fokus on kahdessa uudessa kohdemarkkinassa, parturi-kampaamoissa ja kukkakaupoissa. Tämän oppinäytetyön avulla Mundus Aer Oy:n pitäisi ymmärtää paremmin potentiaalisia asiakkaita ja kuinka he mieltävät yrityksen tuotteen, sekä erityisesti missä ja kuinka yrityksen pitäisi tuotetta markkinoida.
Ensimmäiseksi tunnistetaan sisäilmanlaatuun ja ilmastointilaitteisiin liittyviä lainmukaisia seikkoja sekä kuvaillaan tämänhetkistä tilannetta kohdemarkkinoilla. Jotta voidaan luoda strateginen markkinointisuunnitelma uusille kohdemarkkinoille, taustatietoa ja sopivaa dataa sovelletaan Mixed Methods -tutkimuksen avulla. Seuraavaksi teoreettinen tieto ja tutkimuksessa ilmi tulleet löydöt yhdistetään, ja Mundus Aer Oy:lle luodaan strateginen markkinointisuunnitelma. Relevantteja teoreettisia malleja sovelletaan käytäntöön analysoimalla tutkittavan yrityksen tämän hetkinen markkinatilanne. Viimeisenä luodaan markkinoinnin tavoitteet ja strategia kahdelle kohdemarkkinalle,ja ehdotuksia, kuinka lähestyä näitä kahta kohdemarkkinaa, esitellään.
Pohdinnassa opinnäytetyötä tarkastellaan kokonaisuudessaan lyhyesti ja käsitellään jatkotutkimusehdotuksia. Abstract
Today's business world is highly competitive and companies fight aggressively to protect their territory. At the same time customers are becoming more demanding and conscious of the available products and services, and thus are seeking the best possible quality. For a small start-up company the business world's characteristics might come as a surprise with a negative effect on the profitability, thus jeopardizing the company’s survival. Strategic planning combined with marketing tools provides a better foundation, and eases the management of the company.
The aim of this research project is to develop a strategic marketing plan for the Finnish company Mundus Aer Oy. The focus is on two new target markets, hair salons and flower shops. With the help of the findings of this research project Mundus Aer Oy should have a better understanding on how potential customers in these two sectors will perceive the product, and as well specifically where and how the product should be promoted.
First, issues concerning the quality of indoor air environments and related legal matters for air ventilation systems are identified and the situation in the target markets is described. In order to create a strategic marketing plan for the new target markets, background information and appropriate data are acquired via a mixed methods research approach. Second,combining the theoretical knowledge and the findings from the research, the strategic marketing plan for Mundus Aer Oy is formulated. Relevant theoretical models are applied to analyze the case company’s current market situation, and finally, marketing objectives and strategies for the two target markets are formed and recommendations to approach the two target markets are presented.
In the conclusion section the research project is shortly reviewed and future research suggestions are discussed.
Nykypäivän liikemaailma on erittäin kilpailullinen ja yritykset taistelevat aggressiivisesti suojellakseen reviiriään. Samaan aikaan asiakkaat ovat vaativampia ja tietoisempia saatavilla olevista tuotteista ja palveluista, etsien parhainta mahdollista laatua. Pienelle, aloittevalle yritykselle liikemaailman ominaisuudet saattavat yllättää negatiivisesti vaikuttaen tuottavuuteen ja vaarantaen yrityksen selvitymisen. Strategisten suunnitelmien teko yhdistettynä markkinoinnin työkaluihin antaa paremman pohjan ja helpottaa yrityksen johtamista.
Tämän opinnäytetyön tavoite on luoda strateginen markkinointisuunnitelma suomalaiselle Mundus Aer Oy -yritykselle. Fokus on kahdessa uudessa kohdemarkkinassa, parturi-kampaamoissa ja kukkakaupoissa. Tämän oppinäytetyön avulla Mundus Aer Oy:n pitäisi ymmärtää paremmin potentiaalisia asiakkaita ja kuinka he mieltävät yrityksen tuotteen, sekä erityisesti missä ja kuinka yrityksen pitäisi tuotetta markkinoida.
Ensimmäiseksi tunnistetaan sisäilmanlaatuun ja ilmastointilaitteisiin liittyviä lainmukaisia seikkoja sekä kuvaillaan tämänhetkistä tilannetta kohdemarkkinoilla. Jotta voidaan luoda strateginen markkinointisuunnitelma uusille kohdemarkkinoille, taustatietoa ja sopivaa dataa sovelletaan Mixed Methods -tutkimuksen avulla. Seuraavaksi teoreettinen tieto ja tutkimuksessa ilmi tulleet löydöt yhdistetään, ja Mundus Aer Oy:lle luodaan strateginen markkinointisuunnitelma. Relevantteja teoreettisia malleja sovelletaan käytäntöön analysoimalla tutkittavan yrityksen tämän hetkinen markkinatilanne. Viimeisenä luodaan markkinoinnin tavoitteet ja strategia kahdelle kohdemarkkinalle,ja ehdotuksia, kuinka lähestyä näitä kahta kohdemarkkinaa, esitellään.
Pohdinnassa opinnäytetyötä tarkastellaan kokonaisuudessaan lyhyesti ja käsitellään jatkotutkimusehdotuksia.
Today's business world is highly competitive and companies fight aggressively to protect their territory. At the same time customers are becoming more demanding and conscious of the available products and services, and thus are seeking the best possible quality. For a small start-up company the business world's characteristics might come as a surprise with a negative effect on the profitability, thus jeopardizing the company’s survival. Strategic planning combined with marketing tools provides a better foundation, and eases the management of the company.
The aim of this research project is to develop a strategic marketing plan for the Finnish company Mundus Aer Oy. The focus is on two new target markets, hair salons and flower shops. With the help of the findings of this research project Mundus Aer Oy should have a better understanding on how potential customers in these two sectors will perceive the product, and as well specifically where and how the product should be promoted.
First, issues concerning the quality of indoor air environments and related legal matters for air ventilation systems are identified and the situation in the target markets is described. In order to create a strategic marketing plan for the new target markets, background information and appropriate data are acquired via a mixed methods research approach. Second,combining the theoretical knowledge and the findings from the research, the strategic marketing plan for Mundus Aer Oy is formulated. Relevant theoretical models are applied to analyze the case company’s current market situation, and finally, marketing objectives and strategies for the two target markets are formed and recommendations to approach the two target markets are presented.
In the conclusion section the research project is shortly reviewed and future research suggestions are discussed.