Suomen Hopealinja Oy: Asiakastyytyväisyyskysely Ravintola Laivaan
Lind-Sall, Maija-Kaisa (2009)
Lind-Sall, Maija-Kaisa
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910195006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910195006
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Suomen Hopealinja Oy:n asiakkaiden tyytyväisyyttä saamaansa palveluun asioidessaan Ravintola Laivalla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden mielipiteitä Ravintola Laivan ruoka- ja juomapalveluista, ohjelmatarjonnasta, henkilökunnasta, tiloista sekä hintatasosta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimusmenetelmänä. Tutkimusmateriaali kerättiin yhden kuukauden ajan heinäkuussa 2008 tutkimuslomakkeiden avulla. Tutkimuslomakkeita laitettiin jakoon 200 kappaletta, joista hyväksyttäviä vastauksia saatiin 109 kappaletta.
Työssäni teoreettisesti käsittelin palvelua, asiakaskeskeisyyttä, asiakastyytyväisyyttä sekä Suomen Hopealinja Oy:tä yrityksenä. Tutkimustuloksia analysoidessa käytin vertailukohteena vuonna 2007 Ravintola Laivaan tehtyä kyselyä sekä omaa työkokemustani Hopealinjalla.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaat ovat varsin tyytyväisiä Ravintola Laivan toimintaan ja saamaansa palveluun. Verrattaessa vuosien 2007 ja 2008 tutkimustuloksia, voi huomata asiakkaiden tyytyväisyyden kasvaneen vuodesta 2007, vaikkakin parannettavaa on yhä joka osa-alueella.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimusmenetelmänä. Tutkimusmateriaali kerättiin yhden kuukauden ajan heinäkuussa 2008 tutkimuslomakkeiden avulla. Tutkimuslomakkeita laitettiin jakoon 200 kappaletta, joista hyväksyttäviä vastauksia saatiin 109 kappaletta.
Työssäni teoreettisesti käsittelin palvelua, asiakaskeskeisyyttä, asiakastyytyväisyyttä sekä Suomen Hopealinja Oy:tä yrityksenä. Tutkimustuloksia analysoidessa käytin vertailukohteena vuonna 2007 Ravintola Laivaan tehtyä kyselyä sekä omaa työkokemustani Hopealinjalla.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaat ovat varsin tyytyväisiä Ravintola Laivan toimintaan ja saamaansa palveluun. Verrattaessa vuosien 2007 ja 2008 tutkimustuloksia, voi huomata asiakkaiden tyytyväisyyden kasvaneen vuodesta 2007, vaikkakin parannettavaa on yhä joka osa-alueella.