Vastuun vuoksi : Arviointimenetelmä vaatetusalan pk-yrittäjälle tavarantoimittajan sosiaalisesta vastuullisuudesta
Hokkala, Laura (2012)
Hokkala, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111048
Tiivistelmä
Opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli muodostaa käsitys vaatetusalan pk-yrittäjien kohtaamista sosiaalisen vastuun ongelmista ja haasteista osto- ja alihankintatoiminnassa. Työn toissijainen tavoite oli laatia kevyt ja helposti sovellettava työkalu tavarantoimittajan sosiaalisen vastuullisuuden arvioimiseen. Opinnäytetyön tekijä oli itse myös toimeksiantaja, sillä työ tuki tekijän tulevaisuuden suunnitelmia toimia yrittäjänä vaatetusalan kansainvälisen tuotantotoiminnan parissa.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja tutkimuskysymys oli seuraava: Millainen on vaatetusalan pk-yrityksen käyttöön soveltuva sosiaalisen vastuun arviointimenetelmä? Tiedonkeruu arviointilomakkeen laatimista varten tapahtui hakemalla tietoa kirjallisista ja Internetissä olevista teoksista, artikkeleista ja tutkimuksista. Tutkimuksessa myös vertailtiin jo olemassa olevia yhteiskuntavastuun ohjeistuksia ja menetelmiä. Empiriaosuudessa kartoitettiin alalla toimivien henkilöiden kokemuksia sosiaalisesta vastuusta sähköisen kyselyn avulla. Kysely laadittiin teoriaosuuteen pohjautuen ja lähetettiin ennalta määritellyille suomalaisille vaatetusalan ammattilaisille. Kyselyn vastaukset analysoitiin teemoittelemalla, minkä jälkeen niitä verrattiin teoriaosuudessa esiin nousseisiin pääkohtiin.
Työn tuotoksena syntynyttä tavarantoimittajan sosiaalista vastuullisuutta mittaavaa kaksiosaista arviointilomaketta on tarkoitus käyttää tilanteissa, joissa yrittäjä on paikan päällä tavarantomittajan tehtaalla. Arvioinnin menetelminä ovat työolojen ja -turvallisuuden havainnointi sekä työntekijän haastattelu. Lomakkeeseen kuuluu lisäksi esikartoittava kysely, jonka avulla yritys voi kartoittaa tehtaalla vierailun kannattavuuden. Arviointilomake sisältää myös ohjeita ja suosituksia tarkastuksen teosta.
Arviointilomake soveltuu vaatetusalan tukkukauppiaalle, alihankintaa harjoittavalle suunnittelijalle sekä vähittäiskauppiaalle, joka tekee itse ostonsa liikkeeseensä. Lomake huomioi pk-yrittäjien usein rajoittuneet ajalliset ja rahalliset resurssit ja pyrkii näin tekemään eettisten periaatteiden soveltamisesta vaatetusalan alihankinnassa mahdollisimman vaivatonta.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja tutkimuskysymys oli seuraava: Millainen on vaatetusalan pk-yrityksen käyttöön soveltuva sosiaalisen vastuun arviointimenetelmä? Tiedonkeruu arviointilomakkeen laatimista varten tapahtui hakemalla tietoa kirjallisista ja Internetissä olevista teoksista, artikkeleista ja tutkimuksista. Tutkimuksessa myös vertailtiin jo olemassa olevia yhteiskuntavastuun ohjeistuksia ja menetelmiä. Empiriaosuudessa kartoitettiin alalla toimivien henkilöiden kokemuksia sosiaalisesta vastuusta sähköisen kyselyn avulla. Kysely laadittiin teoriaosuuteen pohjautuen ja lähetettiin ennalta määritellyille suomalaisille vaatetusalan ammattilaisille. Kyselyn vastaukset analysoitiin teemoittelemalla, minkä jälkeen niitä verrattiin teoriaosuudessa esiin nousseisiin pääkohtiin.
Työn tuotoksena syntynyttä tavarantoimittajan sosiaalista vastuullisuutta mittaavaa kaksiosaista arviointilomaketta on tarkoitus käyttää tilanteissa, joissa yrittäjä on paikan päällä tavarantomittajan tehtaalla. Arvioinnin menetelminä ovat työolojen ja -turvallisuuden havainnointi sekä työntekijän haastattelu. Lomakkeeseen kuuluu lisäksi esikartoittava kysely, jonka avulla yritys voi kartoittaa tehtaalla vierailun kannattavuuden. Arviointilomake sisältää myös ohjeita ja suosituksia tarkastuksen teosta.
Arviointilomake soveltuu vaatetusalan tukkukauppiaalle, alihankintaa harjoittavalle suunnittelijalle sekä vähittäiskauppiaalle, joka tekee itse ostonsa liikkeeseensä. Lomake huomioi pk-yrittäjien usein rajoittuneet ajalliset ja rahalliset resurssit ja pyrkii näin tekemään eettisten periaatteiden soveltamisesta vaatetusalan alihankinnassa mahdollisimman vaivatonta.