Hoitaja- lääkäri työparimalli hoidon sujuvuuden edistäjänä
Koivu, Kirsi (2012)
Koivu, Kirsi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311346
Tiivistelmä
Asiakkaan näkökulmasta sujuva hoito tarkoittaa sitä, että hän saa tarvittaessa yhteyden terveydenhuoltohenkilöstöön, hoitoon pääsy toteutuu viivytyksittä ja että jatkohoidot ja – tutkimukset seuraavat toisiaan muodostaen hoitokokonaisuuden. Organisaationäkökulmasta hoidon sujuvuudella tarkoitetaan hoidon järjestämistä toimivaksi ja tehokkaaksi
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa niitä keinoja, joilla voidaan lisätä hoidon sujuvuutta. Tavoitteena oli, että työparimallia suunnitteleva, moniammatillinen työryhmä voi käyttää opinnäytetyön tuottamaa tietoa suunnitellessaan uutta toimintamallia Tampereen kaupungin perusterveydenhuollon vastaanottotoimintaan. Opinnäytetyöni tein analyysina, jossa käytin aineistona perusterveydenhuollon vastaanottotoimintaan kehitettyä hoitaja-lääkäri työparimallia, selvitystä kahdeksasta työparimallia toteuttavasta terveyskeskuksesta sekä benchmarking- käynnillä saatua haastattelua.
Opinnäytetyön tulosten mukaan hoidon sujuvuutta yhteydenotto- ja ajanvaraustilanteessa voidaan lisätä ajanvaraustoimintaa selkeyttämällä. Vastaanottotilanteessa voidaan parantaa työnjakoa ja jatkohoidon sujuvuutta voidaan edistää tehostamalla tiedonkulkua. Kaikki edellä mainittu vaatii vastaanottotoiminnan suunnitelmallisuutta. Silloin hoitotyöstä tulee johdonmukaista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa niitä keinoja, joilla voidaan lisätä hoidon sujuvuutta. Tavoitteena oli, että työparimallia suunnitteleva, moniammatillinen työryhmä voi käyttää opinnäytetyön tuottamaa tietoa suunnitellessaan uutta toimintamallia Tampereen kaupungin perusterveydenhuollon vastaanottotoimintaan. Opinnäytetyöni tein analyysina, jossa käytin aineistona perusterveydenhuollon vastaanottotoimintaan kehitettyä hoitaja-lääkäri työparimallia, selvitystä kahdeksasta työparimallia toteuttavasta terveyskeskuksesta sekä benchmarking- käynnillä saatua haastattelua.
Opinnäytetyön tulosten mukaan hoidon sujuvuutta yhteydenotto- ja ajanvaraustilanteessa voidaan lisätä ajanvaraustoimintaa selkeyttämällä. Vastaanottotilanteessa voidaan parantaa työnjakoa ja jatkohoidon sujuvuutta voidaan edistää tehostamalla tiedonkulkua. Kaikki edellä mainittu vaatii vastaanottotoiminnan suunnitelmallisuutta. Silloin hoitotyöstä tulee johdonmukaista.