VMI-toimintammallin kehittäminen ja käyttöönotto
Kantola, Heidi (2012)
Kantola, Heidi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111240
Tiivistelmä
Perinteisen osto/tilausprosessin lisäksi on olemassa vaihtoehtoinen toimintatapa hallita kysyntää. Tätä vaihtoehtoista tapaa kutsutaan VMI (Vendor Inventory Management)-toiminnaksi. VMI-toimintamallissa toimittaja vastaa asiakkaan varaston täydentämisestä. Täydentämispäätöstä tehtäessä toimittajalla on käytettävissä asiakkaan kysyntätieto ja ajantasainen tieto asiakkaan varastomäärästä. VMI-toimintamallia pidetään tehokkaana vaihtoehtona perinteiselle osto/tilausprosessille. Keskeinen ajatus toimintamallissa on, että toimittaja pystyy suunnittelemaan omaa tuotantoaan tehokkaammin ja pitämään varastossaan oikeampaa tavaraa. Asiakkaan toimintamallista saadut hyödyt ovat tilaustyön säästö, tiheämmät toimitukset ja alemmat varastotasot.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada mahdollisimman hyvä kuva VMItoiminnasta ja siitä, mitä VMI-toimintamallin kehittämisessä ja käyttöönotossa tulee huomioida. Työn teoriaosassa on käsitelty VMItoimintamalliin ja palvelunkehittämiseen liittyvää teoriaa. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Tutkimukseen osallistui kaksi asiakkailleen VMItoimintamallilla tuotteita toimittavaa yritystä. Teorian ja tutkimustulosten avulla laadittiin mallit VMI-toimintamallin kehittämisestä ja käyttöönotosta.
VMI-toimintamallin käyttöönottoa harkitessa on huomioitava, että toimintamalli vaatii kriittisen volyymin, jotta toimintamallista saadaan haluttuja hyötyjä. Ennen toimintamallin käyttöönottoa on varmistuttava asiakkaan valmiuksista ottaa toimintamalli käyttöön. Kriittistä toimintamallin kannalta on asiakkaalta saatavan varastosaldo ja ennustetiedon riittävä tarkkuus ja luotettavuus. Mikäli lähtötiedot eivät ole oikein, järjestelmän ehdottamat täydennykset eivät voi pitää paikkaansa. Kriittistä VMItoiminnan kannalta on myös asiakkaan ja toimittajan välisen sanomaliikenteen toimivuus. Toimintamallin kehittämisvaiheessa on siis syytä kiinnittää huomiota tekniseen toteutukseen. Dokumentoinnin tärkeys on muistettava sekä kehittämis- että käyttöönottovaiheessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada mahdollisimman hyvä kuva VMItoiminnasta ja siitä, mitä VMI-toimintamallin kehittämisessä ja käyttöönotossa tulee huomioida. Työn teoriaosassa on käsitelty VMItoimintamalliin ja palvelunkehittämiseen liittyvää teoriaa. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Tutkimukseen osallistui kaksi asiakkailleen VMItoimintamallilla tuotteita toimittavaa yritystä. Teorian ja tutkimustulosten avulla laadittiin mallit VMI-toimintamallin kehittämisestä ja käyttöönotosta.
VMI-toimintamallin käyttöönottoa harkitessa on huomioitava, että toimintamalli vaatii kriittisen volyymin, jotta toimintamallista saadaan haluttuja hyötyjä. Ennen toimintamallin käyttöönottoa on varmistuttava asiakkaan valmiuksista ottaa toimintamalli käyttöön. Kriittistä toimintamallin kannalta on asiakkaalta saatavan varastosaldo ja ennustetiedon riittävä tarkkuus ja luotettavuus. Mikäli lähtötiedot eivät ole oikein, järjestelmän ehdottamat täydennykset eivät voi pitää paikkaansa. Kriittistä VMItoiminnan kannalta on myös asiakkaan ja toimittajan välisen sanomaliikenteen toimivuus. Toimintamallin kehittämisvaiheessa on siis syytä kiinnittää huomiota tekniseen toteutukseen. Dokumentoinnin tärkeys on muistettava sekä kehittämis- että käyttöönottovaiheessa.