Ekspressiivisen taidetyöskentelyn menetelmäkansio : nuorten identiteettityöskentelyn tukena
Tammi, Taina (2012)
Tammi, Taina
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411414
Tiivistelmä
Ekspressiivinen taidetyöskentely yhdistää eri taiteenmuotoja, kuten kuvataidetta, kirjoittamista, musiikkia, tanssia ja draamaa. Taiteen avulla käsitellään tiedostettuja ja tiedostamattomia tunteita ja kokemuksia. Näin taidetta voidaan käyttää apuna esimerkiksi parantamisessa ja kasvun tukemisessa. Olennaista ekspressiivisessä taidetyöskentelyssä on tekemisen prosessi ja prosessiin luottaminen, ei taiteen tekemisen taito. Työskentelyyn ei myöskään kuulu tuotosten tulkinta. Luovuudella ja mielikuvituksen käyttämisellä on suuri merkitys. Taidetyöskentely soveltuu hyvin ryhmille, mutta sitä voi toteuttaa myös yksittäisen asiakkaan kanssa.
Tämän opinnäytetyön kehittämishankkeena oli ekspressiivisen taidetyöskentelyn menetelmäkansion kokoaminen. Menetelmäkansio on tarkoitettu työvälineeksi kaikille nuorten kanssa työskenteleville, jotka haluavat käyttää taidetta apuna työssään. Kansion harjoitusten teema on identiteettityöskentely, ja ne liittyvät omakuvan ja oman elämän työstämiseen. Harjoitukset on koottu pääasiassa taidelähtöisiin ja toiminnallisiin menetelmiin liittyviä julkaisuja hyödyntäen.
Menetelmäkansion harjoituksia testattiin Kuuvuoren nuorisotalolla kahdessa taidetyöskentelyn työpajassa, joihin osallistui kaksi yläasteikäistä nuorta. Työpajojen avulla arvioitiin harjoitusten toimivuutta ja kehitettiin menetelmäkansion sisältöä. Työpajoihin osallistuneet nuoret pitivät taidetyöskentelystä ja se tuki heidän identiteettinsä kehittymistä.
Tämän opinnäytetyön kehittämishankkeena oli ekspressiivisen taidetyöskentelyn menetelmäkansion kokoaminen. Menetelmäkansio on tarkoitettu työvälineeksi kaikille nuorten kanssa työskenteleville, jotka haluavat käyttää taidetta apuna työssään. Kansion harjoitusten teema on identiteettityöskentely, ja ne liittyvät omakuvan ja oman elämän työstämiseen. Harjoitukset on koottu pääasiassa taidelähtöisiin ja toiminnallisiin menetelmiin liittyviä julkaisuja hyödyntäen.
Menetelmäkansion harjoituksia testattiin Kuuvuoren nuorisotalolla kahdessa taidetyöskentelyn työpajassa, joihin osallistui kaksi yläasteikäistä nuorta. Työpajojen avulla arvioitiin harjoitusten toimivuutta ja kehitettiin menetelmäkansion sisältöä. Työpajoihin osallistuneet nuoret pitivät taidetyöskentelystä ja se tuki heidän identiteettinsä kehittymistä.