Digitaalinen markkinointi CASE: Porvoon Autovaruste
Tenhovuori, Tuomas (2012)
Tenhovuori, Tuomas
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111112
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin digitaalisen markkinoinnin tarjoamia mahdollisuuksia Porvoon Autovarusteen markkinoinnissa. Printtimainonnan kohonneet kustannukset ovat ajaneet yrityksiä etsimään nykyistä tehokkaampia ja modernimpia markkinoinnin välineitä. Digitaaliset kanavat, kuten sähköposti, kotisivut, hakukonemarkkinointi, bannerimainonta ja erilaiset sosiaalisen median kanavat ovat luoneet uusia vaihtoehtoja markkinointiin.
Työn teoriaosassa käsiteltiin digitaalisen markkinoinnin välineitä, ja miten ne soveltuvat eri tarkoituksiin. Empiriaosassa kuvattiin Porvoon Autovarusteen nykyistä markkinointia ja pohdittiin sen kehittämistarpeita. Empiriaosassa haastateltiin puhelimitse yrityksen nykyisiä asiakkaita. Aiheeseen liittyvän tutkimustiedon ja asiakkaiden vastausten perusteella tehtiin suunnitelma siitä, miten yrityksen markkinointia voitaisiin tulevaisuudessa kehittää digitaalisempaan suuntaan.
Yrityksellä on kotisivut, joiden sisältöä tullaan ajanmukaistamaan. Lisäksi lehtimainos uudistetaan ja hakukonemarkkinointi käynnistetään. Sosiaalisista medioista valittiin Facebook, jonka palveluun avattiin yritykselle yrityssivut. Näillä markkinointi toimenpiteillä Porvoon Autovarusteen näkyvyys nousi huomattavasti, kotisivujen kävijämäärät nousivat ja se näkyy yrityksessä kysynnän kasvuna.
Työn teoriaosassa käsiteltiin digitaalisen markkinoinnin välineitä, ja miten ne soveltuvat eri tarkoituksiin. Empiriaosassa kuvattiin Porvoon Autovarusteen nykyistä markkinointia ja pohdittiin sen kehittämistarpeita. Empiriaosassa haastateltiin puhelimitse yrityksen nykyisiä asiakkaita. Aiheeseen liittyvän tutkimustiedon ja asiakkaiden vastausten perusteella tehtiin suunnitelma siitä, miten yrityksen markkinointia voitaisiin tulevaisuudessa kehittää digitaalisempaan suuntaan.
Yrityksellä on kotisivut, joiden sisältöä tullaan ajanmukaistamaan. Lisäksi lehtimainos uudistetaan ja hakukonemarkkinointi käynnistetään. Sosiaalisista medioista valittiin Facebook, jonka palveluun avattiin yritykselle yrityssivut. Näillä markkinointi toimenpiteillä Porvoon Autovarusteen näkyvyys nousi huomattavasti, kotisivujen kävijämäärät nousivat ja se näkyy yrityksessä kysynnän kasvuna.