”Mikä sua liikuttaa?” : Alakoulun 5. ja 6. luokan fyysisen aktiivisuuden edistäminen toiminnallisin menetelmin
Takala, Iiris; Lampinen, Laura (2012)
Lataukset:
Takala, Iiris
Lampinen, Laura
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511592
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää 5–6-luokkalaisten oppilaiden fyysistä aktiivisuutta. Tavoitteena oli motivoida oppilaita liikunnan pariin ja lisätä heidän tietopohjaansa liikunnan terveyshyödyistä. Lisäksi tavoitteena oli tuoda terveydenhoitajan monipuolista osaamista enemmän esille lasten fyysisen aktiivisuuden edistäjänä.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Se koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä toiminnallisen osuuden suunnittelusta, toteutuk-sesta ja arvioinnista. Teoreettisen tiedon ja tutkimusten avulla suunnittelimme liikuntaan motivoivan toimintapäivän erään kantahämäläisen alakoulun 5. ja 6. luokan oppilaille keväällä 2012. Toimintapäivään osallistui kolme luokkaa, joille pidettiin omat toimintatuokiot. Toimintatuokio koostui teoreettisesta osiosta sekä liikunnallisesta saliosuudesta. Toimintapäivää arvioitiin oppilaiden sekä opettajien antaman palautteen perusteella.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että toiminnalliset menetelmät soveltuvat hyvin lasten fyysisen aktiivisuuden edistämiseen. Tulokset osoittivat myös, että ikäryhmälle kohdistettu teoriatieto oli hyvä tapa lisätä lasten tietämystä liikunnan terveyshyödyistä. Palautteiden mukaan toimintapäivä koettiin hyödyllisenä sekä oppilaille että opettajille. Oppilaat saivat päivästä paljon uusia liikkumisvinkkejä, monipuolisia onnistumisen elämyksiä ja hauskan kokemuksen fyysisen aktiivisuuden lisäämisestä. Opettajat kokivat hyväksi, että fyysisestä aktiivisuudesta kertoi joku muu kuin luokan oma opettaja. Opinnäytetyö osoitti, että terveydenhoitajan ammattitaitoa voisi hyödyntää enemmän fyysisen aktiivisuuden edistämistyössä.
Lasten fyysinen aktiivisuus on ajankohtainen aihe, jota tullaan tutkimaan tulevaisuudessa yhä enemmän. Aiheesta innostuneena teemme terveydenhoitajatutkinnon kehittämistehtävänä fyysiseen aktiivisuuteen liittyvän esitteen perheliikunnasta. Esite jaetaan toimintapäivään osallistuneiden oppilaiden koteihin.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Se koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä toiminnallisen osuuden suunnittelusta, toteutuk-sesta ja arvioinnista. Teoreettisen tiedon ja tutkimusten avulla suunnittelimme liikuntaan motivoivan toimintapäivän erään kantahämäläisen alakoulun 5. ja 6. luokan oppilaille keväällä 2012. Toimintapäivään osallistui kolme luokkaa, joille pidettiin omat toimintatuokiot. Toimintatuokio koostui teoreettisesta osiosta sekä liikunnallisesta saliosuudesta. Toimintapäivää arvioitiin oppilaiden sekä opettajien antaman palautteen perusteella.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että toiminnalliset menetelmät soveltuvat hyvin lasten fyysisen aktiivisuuden edistämiseen. Tulokset osoittivat myös, että ikäryhmälle kohdistettu teoriatieto oli hyvä tapa lisätä lasten tietämystä liikunnan terveyshyödyistä. Palautteiden mukaan toimintapäivä koettiin hyödyllisenä sekä oppilaille että opettajille. Oppilaat saivat päivästä paljon uusia liikkumisvinkkejä, monipuolisia onnistumisen elämyksiä ja hauskan kokemuksen fyysisen aktiivisuuden lisäämisestä. Opettajat kokivat hyväksi, että fyysisestä aktiivisuudesta kertoi joku muu kuin luokan oma opettaja. Opinnäytetyö osoitti, että terveydenhoitajan ammattitaitoa voisi hyödyntää enemmän fyysisen aktiivisuuden edistämistyössä.
Lasten fyysinen aktiivisuus on ajankohtainen aihe, jota tullaan tutkimaan tulevaisuudessa yhä enemmän. Aiheesta innostuneena teemme terveydenhoitajatutkinnon kehittämistehtävänä fyysiseen aktiivisuuteen liittyvän esitteen perheliikunnasta. Esite jaetaan toimintapäivään osallistuneiden oppilaiden koteihin.