Lähiön tuotteistaminen kulttuurinäyttämöksi : case Raunistula
Riikonen, Sirpa (2012)
Riikonen, Sirpa
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259905
Tiivistelmä
Lähiöt ovat mielenkiintoisia kulttuurinäyttämöitä. Niissä esintyy historian lisäksi nykyaikaista kulttuuria. Historia on esillä elävässä ja muuttuvassa muodossa, mikä lisää vierailijan kokemaa aitouden tunnetta. Lähiöitä ei kuitenkaan erityisesti huomioida monessakaan kaupungissa matkailullisessa mielessä. Lähiön tuotteistaminen on kiinnostava ja uusi haaste.
Aloitettaessa tuotteistaminen on määriteltävä tavoitteet. Lähiötä tuotteistaessa on syytä ottaa alkuvaiheessa huomioon asukkaat ja tehdä mahdollisimman paljon työtä heidän kanssaan. Markkinointi on tärkeä osa tuotteistamista. Matkailutuotteen saavutettavuus on sen kiinnostavuuden kannalta erittäin olennainen tekijä. Saavutettavuudella on useita näkökulmia. Näkökulmaa tuotekehitykseen antaa aitouden käsite ja asiantuntijahaastattelu. Tuotetestaus olisi seuraava askel. Osana tuotteistamista voidaan pitää myös katsetta tulevaisuuteen. Kannattaako tuotteistamista ylipäätänsä aloittaa? Lähiöiden mahdollisuuksia tulevaisuuden kohteina tukee moni ennustettu tuleva trendi.
Lähiöillä on useita mahdollisia segmenttejä. Kulttuurimatkailijat etsivät uusia ja kiinnostavia kohteita museoiden vaihtoehdoksi. Lähimatkailijat ovat kiinnostuneita lähialueiden kohteista ja etsivät uusia syitä matkustaa jo tuttuihin kohteisiin. Hintatietoiset matkustajat etsivät edullisia lentoja ja vaihtoehtoisia käyntikohteita. Identiteetin etsijät ovat kiinnostuneita lähihistoriasta ja kultuurihistoriasta liittyen omaansa tai sukunsa menneisyyteen. Aktiiviset seniorit etsivät helppoja kohteita ja antavat arvoa nostalgialle.
Turun Raunistula on keskustan tuntumassa sijaitseva asuinlähiö, jonka historia on mielenkiintoinen ja monipuolinen. Alueella on säilynyt useita vanhoja rakennuksia ja historia on selkeästi näkyvillä myös ruutukaavan puuttumisessa. Raunistulan historiallinen yhteisöllisyys on säilynyt suhteellisen elävänä nykypäivään.
Työssä on poikkitieteellisiä elementtejä. Osaltaan työ sisälää sosiologisia ajatuksia. Sen lisäksi menetelmänä on käytetty viihdeteollisuuteen viittaavaa Stooripuuta, jossa tuotetta kehitetään dramaturgian keinoin.
Raunistulan tuotteistaminen voitaisiin aloittaa tekemällä nostalgisia infotauluja, joita seuraamaalla voidaan tehdä kaksi erilaista kävelykierrosta. Infotaulujen tueksi voitaisiin kehittää mobiilikierros, jossa taulujen sisältö ja mahdollinen lisäinformaatio olisivat päätelaitteella hyödynnettävissä. Mahdollisesti infotaulut voitaisiin korvata kokonaan mobiilikierroksella. Kierroksen sisällössä elämysellisyys olisi otettu huomioon, kuten myös alueen palvelut. Kierrokset ovat suunnitelmatasolla ja seuraava askel on esitellä ne mahdolliselle toteuttajalle.
Aloitettaessa tuotteistaminen on määriteltävä tavoitteet. Lähiötä tuotteistaessa on syytä ottaa alkuvaiheessa huomioon asukkaat ja tehdä mahdollisimman paljon työtä heidän kanssaan. Markkinointi on tärkeä osa tuotteistamista. Matkailutuotteen saavutettavuus on sen kiinnostavuuden kannalta erittäin olennainen tekijä. Saavutettavuudella on useita näkökulmia. Näkökulmaa tuotekehitykseen antaa aitouden käsite ja asiantuntijahaastattelu. Tuotetestaus olisi seuraava askel. Osana tuotteistamista voidaan pitää myös katsetta tulevaisuuteen. Kannattaako tuotteistamista ylipäätänsä aloittaa? Lähiöiden mahdollisuuksia tulevaisuuden kohteina tukee moni ennustettu tuleva trendi.
Lähiöillä on useita mahdollisia segmenttejä. Kulttuurimatkailijat etsivät uusia ja kiinnostavia kohteita museoiden vaihtoehdoksi. Lähimatkailijat ovat kiinnostuneita lähialueiden kohteista ja etsivät uusia syitä matkustaa jo tuttuihin kohteisiin. Hintatietoiset matkustajat etsivät edullisia lentoja ja vaihtoehtoisia käyntikohteita. Identiteetin etsijät ovat kiinnostuneita lähihistoriasta ja kultuurihistoriasta liittyen omaansa tai sukunsa menneisyyteen. Aktiiviset seniorit etsivät helppoja kohteita ja antavat arvoa nostalgialle.
Turun Raunistula on keskustan tuntumassa sijaitseva asuinlähiö, jonka historia on mielenkiintoinen ja monipuolinen. Alueella on säilynyt useita vanhoja rakennuksia ja historia on selkeästi näkyvillä myös ruutukaavan puuttumisessa. Raunistulan historiallinen yhteisöllisyys on säilynyt suhteellisen elävänä nykypäivään.
Työssä on poikkitieteellisiä elementtejä. Osaltaan työ sisälää sosiologisia ajatuksia. Sen lisäksi menetelmänä on käytetty viihdeteollisuuteen viittaavaa Stooripuuta, jossa tuotetta kehitetään dramaturgian keinoin.
Raunistulan tuotteistaminen voitaisiin aloittaa tekemällä nostalgisia infotauluja, joita seuraamaalla voidaan tehdä kaksi erilaista kävelykierrosta. Infotaulujen tueksi voitaisiin kehittää mobiilikierros, jossa taulujen sisältö ja mahdollinen lisäinformaatio olisivat päätelaitteella hyödynnettävissä. Mahdollisesti infotaulut voitaisiin korvata kokonaan mobiilikierroksella. Kierroksen sisällössä elämysellisyys olisi otettu huomioon, kuten myös alueen palvelut. Kierrokset ovat suunnitelmatasolla ja seuraava askel on esitellä ne mahdolliselle toteuttajalle.