SOSIAALINEN MEDIA OSANA MARKKINOINTIA : Mainostoimistojen näkemyksiä
Kantonen, Marjo-Riitta (2012)
Kantonen, Marjo-Riitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511628
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli DIMAR-hanke, akateeminen tutkimushanke, jossa tutkittiin suomalaisten teollisuusyritysten digitaalista markkinointia. Tutkimuksen kohteena olivat mainos- ja viestintätoimistot. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mainostoimistojen suhtautumista ja asenteita sosiaaliseen mediaan markkinointikanavana. Tarkoituksena oli lisäksi selvittää, onko sosiaalinen media otettu mainostoimistoissa markkinointikäyttöön. Aihe on todella ajankohtainen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisina teema-haastatteluina neljälle mainos- ja viestintätoimistoissa työskentelevälle asiantuntijalle. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus, koska sen avulla voidaan kerätä mahdollisimman syvällistä ja monipuolista tietoa. Teema haastattelussa haastateltavien omat näkökulmat ja mielipiteet pääsivät hyvin esille. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina aikavälillä joulukuu 2011 - maaliskuu 2012.
Tutkimuksen tulosten mukaan sosiaalisen median käyttöön markkinoinnissa suhtauduttiin mainostoimistoissa melko positiivisesti. Sosiaalinen media nähtiin monipuolisena markkinointikanavana, joka muuttaa markkinointia kaksisuuntaisemmaksi. Tästä huolimatta sosiaalista mediaa ei vielä ollut otettu mainostoimistoissa aktiiviseen käyttöön. Useimmat haastateltavat kertoivat, että meneillään on vasta siirtymävaihe sosiaaliseen mediaan, eikä toimintatapoja ole vielä määritelty.
Tutkimuksen myötä ilmeni, että sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa kiinnosti, mutta ennen kuin kanava voidaan ottaa markkinointikäyttöön, joudutaan vielä tekemään töitä. Käyttöönottoprosessin kehitystä olisi hyvä seurata, sillä vain aktiivisen seurannan avulla voidaan saada näkemys siitä, kuinka tehokkaasti sosiaalinen media on mainostoimistojen käytössä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisina teema-haastatteluina neljälle mainos- ja viestintätoimistoissa työskentelevälle asiantuntijalle. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus, koska sen avulla voidaan kerätä mahdollisimman syvällistä ja monipuolista tietoa. Teema haastattelussa haastateltavien omat näkökulmat ja mielipiteet pääsivät hyvin esille. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina aikavälillä joulukuu 2011 - maaliskuu 2012.
Tutkimuksen tulosten mukaan sosiaalisen median käyttöön markkinoinnissa suhtauduttiin mainostoimistoissa melko positiivisesti. Sosiaalinen media nähtiin monipuolisena markkinointikanavana, joka muuttaa markkinointia kaksisuuntaisemmaksi. Tästä huolimatta sosiaalista mediaa ei vielä ollut otettu mainostoimistoissa aktiiviseen käyttöön. Useimmat haastateltavat kertoivat, että meneillään on vasta siirtymävaihe sosiaaliseen mediaan, eikä toimintatapoja ole vielä määritelty.
Tutkimuksen myötä ilmeni, että sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa kiinnosti, mutta ennen kuin kanava voidaan ottaa markkinointikäyttöön, joudutaan vielä tekemään töitä. Käyttöönottoprosessin kehitystä olisi hyvä seurata, sillä vain aktiivisen seurannan avulla voidaan saada näkemys siitä, kuinka tehokkaasti sosiaalinen media on mainostoimistojen käytössä.