dc.contributor.author | Toivanen, Birgitta | |
dc.date.accessioned | 2009-11-03T08:37:51Z | |
dc.date.available | 2009-11-03T08:37:51Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-200910295213 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/4606 | |
dc.description.abstract | Työskentelin keväällä 2009 Multisillan iltapäiväkerhossa Tampereella. Kerho oli tarkoitettu ensimmäisen
ja toisen luokan oppilaille. Lapsia kerhossa oli tuona keväänä yhteensä 16, ja heidän kanssaan toteutimme
nukketeatteriprojektin, josta opinnäytetyössäni raportoin.
Olin suunnitellut toteuttavani kerholaisten kanssa projektin, jonka myötä voisimme perehtyä
taidekasvatukseen ja joka tarjoaisi lapsille mahdollisuuden tutustua uusiin asioihin taiteen ja toiminnan
avulla. Tarkoituksena oli kehittää projekti, jossa lapset voisivat mahdollisimman laajasti tutustua eri
taiteenaloihin, käyttää omaa mielikuvitustaan ja oppia kädentaitoja. Halusin myös, että lapset pääsisivät
hyödyntämään omia erityistaitojaan, kehittämään omaa luovuuttaan sekä löytämään uusia kiinnostuksen
kohteita taiteen eri alueilta.
Projektin teemaksi valikoitui YK:n lapsen oikeudet, sillä aihe on aina ajankohtainen. Multisillan koulussa
esiintyy jonkin verran koulukiusaamista, joten halusin projektin korostavan ihmisoikeuksia ja
samanarvoisuutta. Koulussa on myös paljon maahanmuuttajia, joten projekti toimi samalla kulttuuri- ja
asennekasvatuksena. Aihe oli ajankohtainen myös siksi, että parhaillaan vietimme lapsen oikeuksien 20.
juhlavuotta.
Sopivimmaksi menetelmäksi valitsin nukketeatterin, sillä siinä yhdistyy monta taiteenalaa yhdeksi
kokonaisuudeksi. Lapset saivat mahdollisuuden tutustua kirjallisuuteen, sillä käsikirjoitus luotiin
saduttamalla. Nukkejen ja lavasteiden teossa lapsilla oli mahdollisuus kokeilla laajasti erilaisia
kuvataiteen keinoja. Nukketeatterin avulla lapset pääsivät myös tutustumaan erilaiseen taidemuotoon,
josta monella kerholaisella ei ollut aikaisempaa kokemusta.
Projektin tavoitteena oli saada lapset pohtimaan mitä oikeuksia heillä mielestään on lapsina tässä
maailmassa, ja toteutuvatko oikeudet tasavertaisina kaikille maailman lapsille. Tavoite oli rohkaista
lapsia ilmaisemaan mielipiteensä ja opettaa heitä antamaan tilaa myös muiden ajatuksille. Tämä lisäksi
tavoitteena oli harjoitella tärkeitä ryhmätyötaitoja, kuten yhteistä päätöksentekoa, tasavertaista
keskustelua sekä toisten ja oman työn arvostamista. Ohjaajana halusin pyrkiä sellaiseen
vuorovaikutustilanteeseen, jossa lasten ääni pääsisi aidosti kuuluville ilman liiallista johdattelua.
Opinnäytetyössäni kerron projektin eri vaiheista, tavoitteista sekä niiden toteutumisesta. Lopuksi pohdin
tavoitteiden saavuttamista sekä kehitysideoita tulevien projektien varalle. | fi |
dc.description.abstract | In 2009 I was working in a club that provides after school activities for children. Children were at the age
of seven or eight. In the spring of 2009 there were 16 children at the club.
We made an art education project about United Nations` children`s rights. In this project we talked about
children`s rights and then we made a puppet show about them.
I was hoping that the children would learn something new about different fields of art. I chose p
uppet show, because it is a great combination of different kinds of art. Children learned about literature,
because they made the story by themselves. They also made all the puppets and all other things that we
needed on the play. Puppet show was a new field of drama and theatre for the children.
United Nations ` children`s rights was a good theme for our project because at that time we were celebrating
the 20th anniversary of Children`s rights. It was also an important subject because I wanted our children
to learn about equality. I planned that the children could talk about their rights and I wanted to
courage them to tell their opinions. It was also important for the children to learn to appreciate each others`
opinions and learn to work together.
I tried to be an instructor who really listens to what the children want to say.
In this bachelor`s thesis I present our project and tell about our goals and how we reached them. I also try
to find some ways to make a similar project better. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Mikkelin ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Matka ilmapalloilla : YK:n lapsen oikeudet tutuksi nukketeatterin keinoin | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/2077 | |
dc.organization | Mikkelin ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | Yleissopimus lapsen oikeuksista | |
dc.subject.ysa | sadutus | |
dc.subject.ysa | nukketeatteri | |
dc.contributor.organization | Mikkelin ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | YK:n lapsen oikeudet | |
dc.subject.keyword | sadutus | |
dc.subject.keyword | nukketeatteri | |
dc.subject.specialization | taide- ja kulttuurikasvatus | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Kulttuurituotanto|sv=Kulturproduktion|en=Cultural Management| | |
dc.subject.discipline | Kulttuurituotannon koulutusohjelma | |