Näytä suppeat kuvailutiedot

Matka ilmapalloilla : YK:n lapsen oikeudet tutuksi nukketeatterin keinoin

Toivanen, Birgitta (2009)

dc.contributor.authorToivanen, Birgitta
dc.date.accessioned2009-11-03T08:37:51Z
dc.date.available2009-11-03T08:37:51Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-200910295213
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/4606
dc.description.abstractTyöskentelin keväällä 2009 Multisillan iltapäiväkerhossa Tampereella. Kerho oli tarkoitettu ensimmäisen ja toisen luokan oppilaille. Lapsia kerhossa oli tuona keväänä yhteensä 16, ja heidän kanssaan toteutimme nukketeatteriprojektin, josta opinnäytetyössäni raportoin. Olin suunnitellut toteuttavani kerholaisten kanssa projektin, jonka myötä voisimme perehtyä taidekasvatukseen ja joka tarjoaisi lapsille mahdollisuuden tutustua uusiin asioihin taiteen ja toiminnan avulla. Tarkoituksena oli kehittää projekti, jossa lapset voisivat mahdollisimman laajasti tutustua eri taiteenaloihin, käyttää omaa mielikuvitustaan ja oppia kädentaitoja. Halusin myös, että lapset pääsisivät hyödyntämään omia erityistaitojaan, kehittämään omaa luovuuttaan sekä löytämään uusia kiinnostuksen kohteita taiteen eri alueilta. Projektin teemaksi valikoitui YK:n lapsen oikeudet, sillä aihe on aina ajankohtainen. Multisillan koulussa esiintyy jonkin verran koulukiusaamista, joten halusin projektin korostavan ihmisoikeuksia ja samanarvoisuutta. Koulussa on myös paljon maahanmuuttajia, joten projekti toimi samalla kulttuuri- ja asennekasvatuksena. Aihe oli ajankohtainen myös siksi, että parhaillaan vietimme lapsen oikeuksien 20. juhlavuotta. Sopivimmaksi menetelmäksi valitsin nukketeatterin, sillä siinä yhdistyy monta taiteenalaa yhdeksi kokonaisuudeksi. Lapset saivat mahdollisuuden tutustua kirjallisuuteen, sillä käsikirjoitus luotiin saduttamalla. Nukkejen ja lavasteiden teossa lapsilla oli mahdollisuus kokeilla laajasti erilaisia kuvataiteen keinoja. Nukketeatterin avulla lapset pääsivät myös tutustumaan erilaiseen taidemuotoon, josta monella kerholaisella ei ollut aikaisempaa kokemusta. Projektin tavoitteena oli saada lapset pohtimaan mitä oikeuksia heillä mielestään on lapsina tässä maailmassa, ja toteutuvatko oikeudet tasavertaisina kaikille maailman lapsille. Tavoite oli rohkaista lapsia ilmaisemaan mielipiteensä ja opettaa heitä antamaan tilaa myös muiden ajatuksille. Tämä lisäksi tavoitteena oli harjoitella tärkeitä ryhmätyötaitoja, kuten yhteistä päätöksentekoa, tasavertaista keskustelua sekä toisten ja oman työn arvostamista. Ohjaajana halusin pyrkiä sellaiseen vuorovaikutustilanteeseen, jossa lasten ääni pääsisi aidosti kuuluville ilman liiallista johdattelua. Opinnäytetyössäni kerron projektin eri vaiheista, tavoitteista sekä niiden toteutumisesta. Lopuksi pohdin tavoitteiden saavuttamista sekä kehitysideoita tulevien projektien varalle.fi
dc.description.abstractIn 2009 I was working in a club that provides after school activities for children. Children were at the age of seven or eight. In the spring of 2009 there were 16 children at the club. We made an art education project about United Nations` children`s rights. In this project we talked about children`s rights and then we made a puppet show about them. I was hoping that the children would learn something new about different fields of art. I chose p uppet show, because it is a great combination of different kinds of art. Children learned about literature, because they made the story by themselves. They also made all the puppets and all other things that we needed on the play. Puppet show was a new field of drama and theatre for the children. United Nations ` children`s rights was a good theme for our project because at that time we were celebrating the 20th anniversary of Children`s rights. It was also an important subject because I wanted our children to learn about equality. I planned that the children could talk about their rights and I wanted to courage them to tell their opinions. It was also important for the children to learn to appreciate each others` opinions and learn to work together. I tried to be an instructor who really listens to what the children want to say. In this bachelor`s thesis I present our project and tell about our goals and how we reached them. I also try to find some ways to make a similar project better.en
dc.language.isofin
dc.publisherMikkelin ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleMatka ilmapalloilla : YK:n lapsen oikeudet tutuksi nukketeatterin keinoinfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/2077
dc.organizationMikkelin ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysaYleissopimus lapsen oikeuksista
dc.subject.ysasadutus
dc.subject.ysanukketeatteri
dc.contributor.organizationMikkelin ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordYK:n lapsen oikeudet
dc.subject.keywordsadutus
dc.subject.keywordnukketeatteri
dc.subject.specializationtaide- ja kulttuurikasvatus
dc.subject.degreeprogramfi=Kulttuurituotanto|sv=Kulturproduktion|en=Cultural Management|
dc.subject.disciplineKulttuurituotannon koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot