Från besökare till kund : en analys av Finance Links hemsida
Kaila, Petra (2012)
Kaila, Petra
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511644
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä Finance Linkin kotisivu analysoitiin sekä eyetracking tutkimuksen, että nettiliikenneanalyysin avulla. Finance Link on suomalaisessa omistuksessa oleva rahoitusyhtiö, joka sijaitsee Helsingissä. Eye-tracking on menetelmä jolla mitataan miten ihmiset katsovat kotisivuja mittaamalla miten silmät liikkuvat. Tutkimuksessa käytettiin Tobii T120 mallista eye-trackeriä ja tulokset analysoitiin Tobii Studion ohjelmistolla. Eyetrackingtestiin kutsuttiin sekä opettajia, että opiskelijoita Arcada-Nylands Yrkeshögskolasta. Yhteensä 21 henkilöä osallistui. Testi koostui kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa testihenkilöillä saivat vierailla sivulla ja heillä oli erilaisia tehtäviä jotka pitää tehdä. Toisessa osassa he vastasivat lomakkeeseen, kysymykset olivat perus-kysymyksiä sekä kysymyksiä koskien kotisivua. Lomakevastaukset analysoitiin statis-tiikkaohjelman SPSS:än avulla. Nettiliikenneanalyysi tehtiin Snoobi työkalun avulla. Vierailijat, konversiot sekä sisääntulotavat analysoitiin. Konversio on tapa mitata miten monta maalia kotisivun vierailija saavuttaa. Opinnäytteen tarkoitus oli selvittää mitä Finance Link halua tuoda kotisivullaan esille, mitä muutoksia Finance Linkin kotisivulle ehdotetaan sekä minkälainen liikenne Finance Linkillä on kotisivullaan. Tulokset Eye-tracking testistä sekä lomakkeet todistivat että kotisivun rakenne on aika hyvä, mutta että joitain muutoksia ehdotetaan. Tulokset nettiliikenneanalyysistä näytti että Finance Link voisi päivittä Snoobi työkalun, jotta yritys saisi siitä mahdollisimman paljon irti. Tulokset tästä työstä tullaan esittelemään Finance Linkille, sen jälkeen yritys saa itse arvioida tekevätkö he ehdotetut muutokset.