Opas mobiilipeligrafiikan toteuttamiseen Unity-pelinkehitystyökalun ja iOS-laitteiden vaatimukset huomioiden
Pietilä, Juho (2012)
Pietilä, Juho
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411554
Tiivistelmä
Opinnäytteeni suunnittelu käynnistyi, kun Ifelse Media Oy halusi grafiikan olevan yhdenmukaisempaa mobiilipeliprojekteissa. Tästä syntyi idea mobiilipeligrafiikkaoppaasta, jonka tarkoituksena oli erityisesti huomioida Unity-ohjelman ja iOS-laitteiden vaatimukset sekä mahdollisuudet. Oppaan tarkoituksena oli luoda yritykselle raamit grafiikan tekemiseen mobiilipeliprojekteissa. Oppaan tarkoituksena oli myös vähentää ulkopuolisten työntekijöiden, kuten freelancergraafikoiden ja harjoittelijoiden, opastuksen tarvetta.
Työssä käsiteltiin grafiikan, peligrafiikan ja mobiilipeligrafiikan yleisluonteisia piirteitä sekä Unity-ohjelman ja iOS-laitteiden mobiilipeligrafiikalle luomia ehtoja. Opinnäytetyön raportissa on tarkoitus avata lukijalle mahdollisesti uusia käsitteitä, kuten piirtokomentoja ja niiden vaikutusta 3D-mallien toteuttamiseen. Opasosa puolestaan kuvaa grafiikan tekoa nimenomaan Ifelse Media Oy:ssä käytössä olevien standardien mukaisesti. Materiaali oppaaseen koottiin alan kirjallisuudesta, Internet-sivuilta ja henkilökohtaista osaamistani hyödyntämällä.
Oppaasta syntyi tiivis kokonaisuus, joka vastaa sille asetettuja tavoitteita. Kehitysideoita oppaalle on jo syntynyt, sillä kun yritys ryhtyy julkaisemaan pelejä Android-laitteille, opasta kehitetään tarpeiden mukaiseksi. Oppaan kehitykseen vaikuttaa myös käyttäjien antama palaute. Ammatillinen osaamiseni kasvoi myös paljon opinnäytetyön tekemisen ansiosta. The planning of this Bachelor's thesis started when Ifelse Media Ltd wanted the graphics in their game projects to be more consistent. This led to an idea to create a guide which was designed specifically for the Unity programme and iOS devices’ requirements and possibilities. The purpose of the guide was to create a framework for the company to make graphics in the game projects. Another aim was also to reduce the need for training of external employees, such as freelancer graphic designers and trainees.
The work covers general aspects of graphics, game graphics and mobile game graphics, as well as the requirements of the software and devices that are set up for graphics. The thesis explains concepts that might be new to reader, such as draw calls and their impact on the implementation of the 3D models. The guide describes how to make graphics with standards that are used in Ifelse Media Ltd. The data for the guide was collected from the literature, websites and by utilising the author’s personal skills.
The guide became a compact entirety and the aims set were met. Furthermore, developing ideas for the guide have already been invented and when the company will start publishing games to Android devices, the guide will be revised to meet the new needs. The guide will also be amended on the basis of feedback from the users.
Työssä käsiteltiin grafiikan, peligrafiikan ja mobiilipeligrafiikan yleisluonteisia piirteitä sekä Unity-ohjelman ja iOS-laitteiden mobiilipeligrafiikalle luomia ehtoja. Opinnäytetyön raportissa on tarkoitus avata lukijalle mahdollisesti uusia käsitteitä, kuten piirtokomentoja ja niiden vaikutusta 3D-mallien toteuttamiseen. Opasosa puolestaan kuvaa grafiikan tekoa nimenomaan Ifelse Media Oy:ssä käytössä olevien standardien mukaisesti. Materiaali oppaaseen koottiin alan kirjallisuudesta, Internet-sivuilta ja henkilökohtaista osaamistani hyödyntämällä.
Oppaasta syntyi tiivis kokonaisuus, joka vastaa sille asetettuja tavoitteita. Kehitysideoita oppaalle on jo syntynyt, sillä kun yritys ryhtyy julkaisemaan pelejä Android-laitteille, opasta kehitetään tarpeiden mukaiseksi. Oppaan kehitykseen vaikuttaa myös käyttäjien antama palaute. Ammatillinen osaamiseni kasvoi myös paljon opinnäytetyön tekemisen ansiosta.
The work covers general aspects of graphics, game graphics and mobile game graphics, as well as the requirements of the software and devices that are set up for graphics. The thesis explains concepts that might be new to reader, such as draw calls and their impact on the implementation of the 3D models. The guide describes how to make graphics with standards that are used in Ifelse Media Ltd. The data for the guide was collected from the literature, websites and by utilising the author’s personal skills.
The guide became a compact entirety and the aims set were met. Furthermore, developing ideas for the guide have already been invented and when the company will start publishing games to Android devices, the guide will be revised to meet the new needs. The guide will also be amended on the basis of feedback from the users.