Sopraano operetin pyörteissä : Konserttiohjelmiston valintoja ja fakkeja
Dahlroos, Heini (2012)
Dahlroos, Heini
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511737
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on luonteeltaan taideteko. Taiteellisessa osuudessa opinnäytteen tekijä lauloi pääasiassa operettikappaleita salonkiorkesterin vierailevana solistina. Tavoitteena oli edistää ja pitää yllä operettimusiikin esittämiseen liittyviä perinteitä sekä kehittää laulajan solistisia taitoja erityisesti operetin saralla. Konsertista on kirjallisen työn liitteenä dvd- ja cd-tallenteet.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa tarkoituksena on käsitellä konserttia prosessin omaisesti, mutta myös hankkia lisätietoa työn aiheeseen liittyvistä asioista. Työn alussa on sen lukemista helpottava lauluun liittyvä erityissanasto ja lisäksi luodaan lyhyt katsaus operetin historiaan. Taustatietona konsertissa esitetyistä kappaleista kerrotaan niiden säveltäjistä sekä esitellään työhön liittyviä operetteja roolihenkilöiden ja juonitiivistelmien kautta.
Työssä kerrotaan konserttiohjelmiston valintojen prosessista yleisesti ja laulajan subjektiivisen kokemuksen kautta käymällä lävitse kaikki konsertissa esitetyt kappaleet. Tämä valintaprosessi edelsi taiteellisen osuuden konserttia. Konsertin jälkeisessä tulostentarkastelussa painopiste on ohjelmiston ääni- ja hahmotyypin mukaisessa sopivuudessa laulajalle. Työssä selvitetään, mikä fakki on käsitteenä ja mitä korkeiden naisäänten fakkeja opereteissa olevat diivan ja subretin tehtävät yleisimmin edustavat. Tavoitteena oli spesifisti tutkia muutamien esimerkkien kautta operettikappaleiden korkeiden naisäänten ääni- ja hahmotyyppejä. Tutkimus tapahtui reflektoimalla omia kokemuksia ja yhdistämällä ne yleiseen tietoon ja asiantuntijan haastatteluun.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa tarkoituksena on käsitellä konserttia prosessin omaisesti, mutta myös hankkia lisätietoa työn aiheeseen liittyvistä asioista. Työn alussa on sen lukemista helpottava lauluun liittyvä erityissanasto ja lisäksi luodaan lyhyt katsaus operetin historiaan. Taustatietona konsertissa esitetyistä kappaleista kerrotaan niiden säveltäjistä sekä esitellään työhön liittyviä operetteja roolihenkilöiden ja juonitiivistelmien kautta.
Työssä kerrotaan konserttiohjelmiston valintojen prosessista yleisesti ja laulajan subjektiivisen kokemuksen kautta käymällä lävitse kaikki konsertissa esitetyt kappaleet. Tämä valintaprosessi edelsi taiteellisen osuuden konserttia. Konsertin jälkeisessä tulostentarkastelussa painopiste on ohjelmiston ääni- ja hahmotyypin mukaisessa sopivuudessa laulajalle. Työssä selvitetään, mikä fakki on käsitteenä ja mitä korkeiden naisäänten fakkeja opereteissa olevat diivan ja subretin tehtävät yleisimmin edustavat. Tavoitteena oli spesifisti tutkia muutamien esimerkkien kautta operettikappaleiden korkeiden naisäänten ääni- ja hahmotyyppejä. Tutkimus tapahtui reflektoimalla omia kokemuksia ja yhdistämällä ne yleiseen tietoon ja asiantuntijan haastatteluun.