Asiantuntijaosaamisen ja palveluiden tuotteistaminen Jyväskylän ammattikorkeakoulussa
Hyvärinen, Anna; Kokki, Tiina (2012)
Hyvärinen, Anna
Kokki, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611878
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun asiakaspalvelun ja palvelutuotannon lehtorin Kimmo Ahon asiantuntijuuden tuotteistaminen omaksutun teorian pohjalta ulkopuolisille yrityksille myytäviksi palvelupaketeiksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kaksiosaisena prosessina. Ensin tutustuttiin asiantuntijapalveluiden tuotteistamisen ja palvelumuotoilun kirjallisuuteen. Teoriapohjan valmistuttua käsittelyyn otettiin käytännön tuotteistusprosessi. Lisäksi testattiin yhden tuotteistetun kurssin toimivuutta lanseeraustilaisuudella.
Tuloksena luotiin seitsemän eri alkoholikoulutuskonseptia. Jokainen konsepti jaettiin itsenäisiin moduuleihin, joita yhdistelemällä voidaan tarjota jokaiselle asiakkaalle räätälöity palvelu. Konsepteista laadittiin mainosmateriaalia myyntivälineeksi Jyväskylän ammattikorkeakoulun käyttöön sekä sähköisessä että paperisessa muodossa. RavintolaIdeassa 24.4. järjestetyssä lanseeraustilaisuudessa kokeiltiin Rennon Viinikoulutuksen toteutusta käytännössä. Kohderyhmältä saatu palaute oli hyvää ja innostunutta, ja tilaisuus osoitti koulutuksen olevan valmis käyttöön.
Konkreettisia tuloksia tuotteistamisen onnistumisesta ei saada ennen kuin koulutusten toteutus alkaa käytännössä. Alustavasti tuotteistusprosessi todettiin kuitenkin onnistuneeksi palautteiden pohjalta.
Opinnäytetyö toteutettiin kaksiosaisena prosessina. Ensin tutustuttiin asiantuntijapalveluiden tuotteistamisen ja palvelumuotoilun kirjallisuuteen. Teoriapohjan valmistuttua käsittelyyn otettiin käytännön tuotteistusprosessi. Lisäksi testattiin yhden tuotteistetun kurssin toimivuutta lanseeraustilaisuudella.
Tuloksena luotiin seitsemän eri alkoholikoulutuskonseptia. Jokainen konsepti jaettiin itsenäisiin moduuleihin, joita yhdistelemällä voidaan tarjota jokaiselle asiakkaalle räätälöity palvelu. Konsepteista laadittiin mainosmateriaalia myyntivälineeksi Jyväskylän ammattikorkeakoulun käyttöön sekä sähköisessä että paperisessa muodossa. RavintolaIdeassa 24.4. järjestetyssä lanseeraustilaisuudessa kokeiltiin Rennon Viinikoulutuksen toteutusta käytännössä. Kohderyhmältä saatu palaute oli hyvää ja innostunutta, ja tilaisuus osoitti koulutuksen olevan valmis käyttöön.
Konkreettisia tuloksia tuotteistamisen onnistumisesta ei saada ennen kuin koulutusten toteutus alkaa käytännössä. Alustavasti tuotteistusprosessi todettiin kuitenkin onnistuneeksi palautteiden pohjalta.