Oppimisen hallinta konepajoissa
Koponen, Visa (2009)
Koponen, Visa
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910315222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910315222
Tiivistelmä
Työssä perehdytään kuuteen varsinaissuomalaisen konepajan CNC-ohjattujen koneiden työympäristöön ja niiden käytäntöihin. Tavoitteena on saada kuva tilanteesta, miten työntekijät
työskentelevät työpaikoilla ja miten heidän mahdollisuuksiaan parantaa osaamistaan tuetaan.
Tämän työpaikoilta saadun tiedon avulla on tarkoitus löytää keinoja kehittää oppimista suoraan työpaikoilla ja tuoda esiin erilaisia mahdollisia oppimismenetelmiä. Usein jokainen työntekijä tekee samoja tehtäviä hieman eri tavalla kuin työkaveri tai virallinen ohje olettaa. Samalla saadaan myös jonkinlainen kapea läpileikkaus osaamisesta haastatelluissa työkohteissa. Saadun tilannekuvan perusteella otetaan esiin muutamia oleellisia osa-alueita, joita kehittämällä työpaikkojen oppimista voitaisiin kehittää.
Työpaikoilla olemassa olevan osaamisen tuloksen perusteella havaitaan muutama koulutuksellinen
näkökohta, joita kehittämällä voitaisiin työntekijöiden osaamista parantaa. Ne ovat havaintojen perusteella aivan perusasioita, mitä ilman vaativampien työtehtävien oppiminen järkevästi vaikeutuu.
Tämä näkyy selvästi tutkimuksen tuloksissa, missä järjestelmällisyyden ja matemaattisten perustaitojen merkitys korostuu.
Järjestelmällisen toimintatavan kehittämiseksi on lopussa muutamia perusmenetelmiä, joita käyttämällä yksilön osaamisen kehittäminen tukee koko yrityksen toimintaa. Keinot, joilla tunnistetaan työntekijöiden nykyinen osaaminen ja miten sitä kannattaa kehittää niin, että kehittymisestä tulisi jatkuvaa päivittäistä toimintaa. Usein yrityksillä on järjestelmä, jota yritykset käyttävät tuotannon seurantaan ja sitä olisi mahdollista käyttää myös oppimisen tukemiseen. Tärkeimpänä alueena osaamisen parantamisessa havaitaan jatkuvan kehittämisen ajatus, jota
työskentelyn oppiminen nykyaikaisilla CNC-ohjatuilla työstökoneilla edellyttää.
työskentelevät työpaikoilla ja miten heidän mahdollisuuksiaan parantaa osaamistaan tuetaan.
Tämän työpaikoilta saadun tiedon avulla on tarkoitus löytää keinoja kehittää oppimista suoraan työpaikoilla ja tuoda esiin erilaisia mahdollisia oppimismenetelmiä. Usein jokainen työntekijä tekee samoja tehtäviä hieman eri tavalla kuin työkaveri tai virallinen ohje olettaa. Samalla saadaan myös jonkinlainen kapea läpileikkaus osaamisesta haastatelluissa työkohteissa. Saadun tilannekuvan perusteella otetaan esiin muutamia oleellisia osa-alueita, joita kehittämällä työpaikkojen oppimista voitaisiin kehittää.
Työpaikoilla olemassa olevan osaamisen tuloksen perusteella havaitaan muutama koulutuksellinen
näkökohta, joita kehittämällä voitaisiin työntekijöiden osaamista parantaa. Ne ovat havaintojen perusteella aivan perusasioita, mitä ilman vaativampien työtehtävien oppiminen järkevästi vaikeutuu.
Tämä näkyy selvästi tutkimuksen tuloksissa, missä järjestelmällisyyden ja matemaattisten perustaitojen merkitys korostuu.
Järjestelmällisen toimintatavan kehittämiseksi on lopussa muutamia perusmenetelmiä, joita käyttämällä yksilön osaamisen kehittäminen tukee koko yrityksen toimintaa. Keinot, joilla tunnistetaan työntekijöiden nykyinen osaaminen ja miten sitä kannattaa kehittää niin, että kehittymisestä tulisi jatkuvaa päivittäistä toimintaa. Usein yrityksillä on järjestelmä, jota yritykset käyttävät tuotannon seurantaan ja sitä olisi mahdollista käyttää myös oppimisen tukemiseen. Tärkeimpänä alueena osaamisen parantamisessa havaitaan jatkuvan kehittämisen ajatus, jota
työskentelyn oppiminen nykyaikaisilla CNC-ohjatuilla työstökoneilla edellyttää.