Brazilian Educational Market : Exporting Finnish educational concepts to an exotic country
Melkko, Valtteri (2012)
Melkko, Valtteri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611798
Tiivistelmä
Markkinaselvitys on tehty Brasilian koulutusmarkkinoista, erityisesti São Paulon alueesta. Työ on tarkoitettu EduCluster Networkille, joka koostuu Keski-Suomalaisista yrityksistä, jotka vievät koulutusmetodeita ulkomaille. Selvitys antaa yleiskuvan markkinasta ja sen toiminnasta sekä käy läpi löydöksiä markkinasta SWOT-analyysin muodossa: vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet, uhat. Työn tavoite on tuottaa perustietoa madaltaaksemme ensimmäistä kynnystä laajentumiselle. Työn tiedonkeruu on tehty pääasiallisesti haastattelemalla eri rooleissa toimivia brasilialaisia toimijoita.
Brasilia on koulutukseltaan epätasa-arvoinen maa, jossa koulutuksesta on tullut bisnestä. Maailmanlaajuisesti merkityksellisyyttä luovat Brasilian erittäin kunnianhimoiset tavoitteet parantaa yhteiskuntansa peruskiveä, koulutusta. Suuret investoinnit luovat suuria mahdollisuuksia myös suomalaiselle, innovatiiviselle toimijalle. Samaan aikaan uhkiin suomalaiselle toimijalle toimia markkinoilla kuuluvat verotuksen ja lainsäädännön monimutkaisuus Brasiliassa, myyntityön hitaus ja monimutkaisuus, hierarkia sekä suhteiden rakentamisen vaivannäkö työtilanteissa.
Löydökset tuovat esiin monia kulttuurieroja sekä eksotiikkoja markkinasta, mutta samaan aikaan listataan monia mahdollisuuksia erilaisille organisaatioille laajentua Brasilian koulutusmarkkinolle. Brasilia tarvitsee suomalaisten erilaisia koulutusratkaisuja- ja innovaatioita. Suomalaisten yritysten on myös näytettävä paikallisilta sekä tehtävä paljon ylimääräistä työtä päästäkseen sisään ja oppiakseen toimimaan oikein brasilialaisessa kulttuurissa. Suomalaisten on osoitettava asiakkailleen, että he ovat brasilialaisen kulttuurin asiantuntijoita.
Työn loppupäätelmillä pyritään rakenteellistamaan Brasilian markkinoille tarvittavia asioita sekä kannustamaan yrityksiä toimimaan nyt, kun tilanne on kuumimmillaan. Loppupäätelmät koostuvat Monkey Business- yrityksen neljästä askeleesta menestykseen suomalaisella yrityksellä Brasiliassa, Hyvä – Kiinnostava- teoriasta sekä teoriasta teorioiden yhteistuotannosta asiakkaan kanssa Brasiliassa, jonka viimeinen askel on läpimurto.
Brasilia on koulutukseltaan epätasa-arvoinen maa, jossa koulutuksesta on tullut bisnestä. Maailmanlaajuisesti merkityksellisyyttä luovat Brasilian erittäin kunnianhimoiset tavoitteet parantaa yhteiskuntansa peruskiveä, koulutusta. Suuret investoinnit luovat suuria mahdollisuuksia myös suomalaiselle, innovatiiviselle toimijalle. Samaan aikaan uhkiin suomalaiselle toimijalle toimia markkinoilla kuuluvat verotuksen ja lainsäädännön monimutkaisuus Brasiliassa, myyntityön hitaus ja monimutkaisuus, hierarkia sekä suhteiden rakentamisen vaivannäkö työtilanteissa.
Löydökset tuovat esiin monia kulttuurieroja sekä eksotiikkoja markkinasta, mutta samaan aikaan listataan monia mahdollisuuksia erilaisille organisaatioille laajentua Brasilian koulutusmarkkinolle. Brasilia tarvitsee suomalaisten erilaisia koulutusratkaisuja- ja innovaatioita. Suomalaisten yritysten on myös näytettävä paikallisilta sekä tehtävä paljon ylimääräistä työtä päästäkseen sisään ja oppiakseen toimimaan oikein brasilialaisessa kulttuurissa. Suomalaisten on osoitettava asiakkailleen, että he ovat brasilialaisen kulttuurin asiantuntijoita.
Työn loppupäätelmillä pyritään rakenteellistamaan Brasilian markkinoille tarvittavia asioita sekä kannustamaan yrityksiä toimimaan nyt, kun tilanne on kuumimmillaan. Loppupäätelmät koostuvat Monkey Business- yrityksen neljästä askeleesta menestykseen suomalaisella yrityksellä Brasiliassa, Hyvä – Kiinnostava- teoriasta sekä teoriasta teorioiden yhteistuotannosta asiakkaan kanssa Brasiliassa, jonka viimeinen askel on läpimurto.