Kiertotalouden mukaiset verkkokauppojen vaatepalautukset : haasteet ja kehityskohteet
Ainonen, Minna (2020)
Ainonen, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103072970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103072970
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää verkkokauppojen vaatepalautusten haasteet ja kehityskohteet tällä hetkellä ja tuoda esiin kuluttajien tarpeet vaatteiden tuotetiedoista. Työn tavoitteena oli saada selville, miten vaatteiden verkkokauppaa tulisi parantaa, jotta kuluttajat voisivat tehdä parempia ostopäätöksiä ja jotta vaatepalautusten määrä vähenisi. Työ tehtiin osana Telaketju-hanketta, ja työn toimeksiantajana toimi Telaketju-verkosto. Tutkimusmenetelminä on käytetty kirjallisuuskatsausta ja kuluttajakyselyä.
Verkkokauppojen vaatepalautusten ympäristöongelmiin on alettu kiinnittää yhä enemmän huomiota. Ympäristövaikutukset liittyvät esimerkiksi palautettujen tuotteiden jatkokäsittelyyn, kuljetuksiin sekä pakkausmateriaaleihin. Tutkimusten mukaan yli 60 % suomalaisista ei tiedosta vaatepalautusten ympäristöongelmia.
Kuluttajat ostavat aina vain useammin vaatteita verkkokaupasta kivijalkaliikkeiden sijasta. Vuonna 2020 yli puolet suomalaisista ostivat verkkokaupasta. Tärkeimpiä kriteerejä verkkokaupan valinnassa sekä tilauspäätöstä tehdessä ovat ilmaiset palautukset sekä palautuksen helppous. Palautusten osuus kaikista ostoksista on 30–35 %, mikä johtuu muun muassa siitä, että kuluttaja voi tehdä palautuspäätöksen jo ennen tilaamista ostamalla saman tuotteen monessa eri koossa ja värissä sovittaakseen sitä kotona. Verkkokauppojen toisistaan eroavat kokotaulukot sekä niiden suppeat tiedot tuotteista onkin yksi keskisimmistä syistä suuriin palautusmääriin.
Verkkokaupat ovat tietoisia vaatepalautusten aiheuttamista ympäristöongelmista ja alkaneet pohtia keinoja vähentää palautuksia. Jätteen sijaan vaatepalautuksia kunnostetaan, laitetaan outlet-osastoille myyntiin tai lähetetään hyväntekeväisyyteen. Tavoitteena on, että vain käyttökelvottomat palautukset joutuisivat kierrätykseen tai jätteeksi.
Vaatepalautusten määrän vähentäminen olisi kuitenkin se tärkein tapa pienentää ympäristövaikutuksia. Jotta palautusten määrä saataisiin vähenemään, olisi verkkokauppaa kehitettävä enemmän kuluttajia palvelevampaan muotoon. Tuotetiedot tulisi olla paremmin esillä, kokotaulukoiden kattavampia ja yksilöllisiä tarpeita huomioivia sekä palautusten määrään tulisi puuttua esimerkiksi tekemällä palautuksista maksullista. Ratkaisuja kokotaulukoihin on jo kehitetty 3D-skannaus-sovellusten muodossa.
Verkkokauppojen vaatepalautusten ympäristöongelmiin on alettu kiinnittää yhä enemmän huomiota. Ympäristövaikutukset liittyvät esimerkiksi palautettujen tuotteiden jatkokäsittelyyn, kuljetuksiin sekä pakkausmateriaaleihin. Tutkimusten mukaan yli 60 % suomalaisista ei tiedosta vaatepalautusten ympäristöongelmia.
Kuluttajat ostavat aina vain useammin vaatteita verkkokaupasta kivijalkaliikkeiden sijasta. Vuonna 2020 yli puolet suomalaisista ostivat verkkokaupasta. Tärkeimpiä kriteerejä verkkokaupan valinnassa sekä tilauspäätöstä tehdessä ovat ilmaiset palautukset sekä palautuksen helppous. Palautusten osuus kaikista ostoksista on 30–35 %, mikä johtuu muun muassa siitä, että kuluttaja voi tehdä palautuspäätöksen jo ennen tilaamista ostamalla saman tuotteen monessa eri koossa ja värissä sovittaakseen sitä kotona. Verkkokauppojen toisistaan eroavat kokotaulukot sekä niiden suppeat tiedot tuotteista onkin yksi keskisimmistä syistä suuriin palautusmääriin.
Verkkokaupat ovat tietoisia vaatepalautusten aiheuttamista ympäristöongelmista ja alkaneet pohtia keinoja vähentää palautuksia. Jätteen sijaan vaatepalautuksia kunnostetaan, laitetaan outlet-osastoille myyntiin tai lähetetään hyväntekeväisyyteen. Tavoitteena on, että vain käyttökelvottomat palautukset joutuisivat kierrätykseen tai jätteeksi.
Vaatepalautusten määrän vähentäminen olisi kuitenkin se tärkein tapa pienentää ympäristövaikutuksia. Jotta palautusten määrä saataisiin vähenemään, olisi verkkokauppaa kehitettävä enemmän kuluttajia palvelevampaan muotoon. Tuotetiedot tulisi olla paremmin esillä, kokotaulukoiden kattavampia ja yksilöllisiä tarpeita huomioivia sekä palautusten määrään tulisi puuttua esimerkiksi tekemällä palautuksista maksullista. Ratkaisuja kokotaulukoihin on jo kehitetty 3D-skannaus-sovellusten muodossa.