ADHD och ordning på framtiden
Seuranen, Sebastian (2021)
Seuranen, Sebastian
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103052937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103052937
Tiivistelmä
Funktionsnedsättningen ADHD är ett relativt känt begrepp som kommer fram på olika sätt hos olika människor som impulsivitet, hyperaktivitet, uppmärksamhetsproblem och inlärningsproblem.
Oftast kommer dessa symtom fram i tidig skolålder och kan vara livet ut. Vid tidig ålder blir medicinering ett alternativ och andra former, blir snabbt oprövade. Individen blir stämplad som ett ADHD barn för resten av sitt liv, barnet blir uppvuxet med troende att det är något fel på henne/honom och det här påverkar självförtroende och självkänsla, samt kan i vuxen ålder leda till annorlunda och flera problem.
Syfte med detta arbete är att kartlägga olika metoder man kan använda förutom läkemedel för vården av barn med diagnosen ADHD i livet, samt ge läsaren mera information om medicin och hur den inverkar. Eftersom vi talar om människor och alla är olika samt påverkas på olika sätt, har det använts sökningen från böcker, databaser och handböcker för denna integrativ litteratur studie för att få en större helhetsbild. Resultatet visar att användning av stöd metoder och fysisk aktivitet, kan förminska ADHD symtom. Med struktur och rutiner av barnets föräldrar kan vardagen och symtomen underlättas.
Mina frågeställningar i detta arbete är;
Vilken är motionens inverkan vid vård av ADHD hos barn?
Vilka andra livsstilsval kan påverka/lindra symtomen?
Oftast kommer dessa symtom fram i tidig skolålder och kan vara livet ut. Vid tidig ålder blir medicinering ett alternativ och andra former, blir snabbt oprövade. Individen blir stämplad som ett ADHD barn för resten av sitt liv, barnet blir uppvuxet med troende att det är något fel på henne/honom och det här påverkar självförtroende och självkänsla, samt kan i vuxen ålder leda till annorlunda och flera problem.
Syfte med detta arbete är att kartlägga olika metoder man kan använda förutom läkemedel för vården av barn med diagnosen ADHD i livet, samt ge läsaren mera information om medicin och hur den inverkar. Eftersom vi talar om människor och alla är olika samt påverkas på olika sätt, har det använts sökningen från böcker, databaser och handböcker för denna integrativ litteratur studie för att få en större helhetsbild. Resultatet visar att användning av stöd metoder och fysisk aktivitet, kan förminska ADHD symtom. Med struktur och rutiner av barnets föräldrar kan vardagen och symtomen underlättas.
Mina frågeställningar i detta arbete är;
Vilken är motionens inverkan vid vård av ADHD hos barn?
Vilka andra livsstilsval kan påverka/lindra symtomen?