Pk-yrityksen lähiverkon dokumentointi
Kankaanpää, Jere (2021)
Kankaanpää, Jere
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103083001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103083001
Tiivistelmä
Tänä päivänä monet yritykset ovat yhä enemmän riippuvaisia tietoverkkojen ja laskentaresurssien korkeasta saatavuudesta ja luotettavuudesta. Tietoverkon vikatilanteet, jotka aiheuttavat seisonta-aikaa tarkoittavat yleensä maineen ja tulojen menettämistä. Rakenteellinen tietoverkon ylläpito edesauttaa korkeaa saatavuutta ja kustannusten hallintaa. Tärkeä osa rakenteellista tietoverkon ylläpitoa on pitää ajankohtaista dokumentaatiota siitä. Tämä kaikki koskee myös yrityksien lähiverkkoja, jotka kattavat suuren osan yrityksien tietoverkoista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kattava ja selkeä dokumentaatio pk-yrityksen lähiverkosta. Yrityksen tarve lähiverkon ajankohtaisesta dokumentaatiosta oli noussut sen nopean laajenemisen myötä. Tämän takia dokumentaatio oli jäänyt hajanaiseksi ja vanhentuneeksi. Dokumentaation puuttuessa lähiverkon tarvittavat muutokset, joita piti tehdä usein, oli yhä hankalampia suunnitella ja toteuttaa. Uusi dokumentaatio kattaa pääte- ja välittäjälaitteiden väliset liitännät, verkkorasiat ja langattoman lähiverkon. Lisäksi dokumentaation päivitettävyyteen on keskitytty, jotta sen pysyminen ajan tasalla olisi todennäköisempää.
Yrityksen lähiverkon dokumentointiprosessi aloitettiin pääte- ja välittäjälaitteiden välisistä liitännöistä, joiden ohessa verkkorasiatkin saatiin dokumentoitua. Lopuksi keskityttiin langattomaan lähiverkkoon. Tietoa kerättiin paikan päällä fyysisesti eri menetelmillä ja tallennettiin taulukoihin, joista kyseinen tieto hahmoteltiin erilaisiin verkkokaavioihin ja yritykseltä saatuihin pohjapiirustuksiin, yrittäen saavuttaa mahdollisimman viimeistelty lopputulos hyödyntäen erilaisia ohjelmia. Kokonaisuudesta tuli lopulta kattava ja selkeä, mikä vastasi yrityksen tarpeita. Dokumentaation päivitettävyys pysyi myös siedettävien rajojen sisällä.
Opinnäytetyön tuloksena tullutta dokumentaatiota hyödynnettiin kehitysehdotuksien laatimiseen yrityksen lähiverkkoon. Kehitysehdotuksia saatiin monia, ja ne ottivat huomioon yrityksen nopean kasvun. Yrityksen suunnitellessa muutoksia lähiverkkoon kehitysehdotuksista voi olla hyötyä. Lisäksi dokumentaation ajan tasalla pitäminen ja laajentaminen lähiverkon kasvaessa on tärkeää. Dokumentaatiota voi laajentaa lukuisilla eri tavoilla yrityksen nousevien tarpeiden mukaisesti. Seuraava askel voisi olla esimerkiksi lähiverkon suorituskykymittaukset eri aikoina kuten toimistoaikoina ja niiden ulkopuolella. Tämän tiedon avulla opitaan, miten lähiverkko käyttäytyy, jotta vikatilanteiden ilmetessä pystytään erottamaan normaali ja normaalista poikkeava lähiverkon käyttäytyminen. Opinnäytetyön tulokset, joita on kuvattu liitteissä ovat tummennettu toimeksiantajan pyynnöstä. Today, many SMEs depend increasingly on high availability and reliability of information networks and computing resources. Network failures that cause downtime usually mean loss of reputation and revenue. Structured network maintenance facilitates high availability and cost control. An important part of structured network maintenance is to keep up-to-date documentation about it. This also applies to SMEs’ local arena networks (LAN) that cover a large part of SMEs’ information networks.
The aim of the thesis was to compile a comprehensive and clear documentation of an SME’s LAN. The SME’s need for up-to-date network documentation occured due to its rapid expansion which rendered the current documentation fragmented and out-of-date. Missing documentation made the frequently needed changes increasingly difficult to plan and implement. The new documentation covered connections between end devices and intermediary devices, network sockets, and wireless LAN. In addition, the documentation was compiled keeping in mind that it would be easy to update in the future, when needed, to make it more likely to stay up-to-date.
The documentation process for the SME’s LAN started from the connections between end devices and intermediary devices and network sockets were also documented. Finally, the next step was documenting the wireless LAN. The information was physically collected on site using different methods and stored in tables, after which the information was drafted in different network diagrams and onto the blueprints that were obtained from the SME. The aim was to achieve the most polished result by using different programs. Overall, the documentation became comprehensive and clear, meeting the needs of the SME. Keeping the documentation up-to-date in the future also remained relatively easy to handle.
The result of the thesis was the documentation of the SME’s LAN which was used to make development suggestions for the SME’s LAN. Many development suggestions were made and they took into account the rapid growth of the SME. When a SME plans changes to the LAN, development suggestions can be helpful. In addition, it is important to keep the documentation up-to-date and expand it as the LAN grows. The documentation can be expanded in a number of different ways according to the emerging needs of the SME. The next step could be, for example, LAN performance measurements at different times such as office hours and outside office hours. This information can be used to learn how the LAN behaves so that it is possible to distinguish between normal and abnormal LAN behavior during failures. The results of the thesis, which are described in the attachments, are shaded at the request of the SME.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kattava ja selkeä dokumentaatio pk-yrityksen lähiverkosta. Yrityksen tarve lähiverkon ajankohtaisesta dokumentaatiosta oli noussut sen nopean laajenemisen myötä. Tämän takia dokumentaatio oli jäänyt hajanaiseksi ja vanhentuneeksi. Dokumentaation puuttuessa lähiverkon tarvittavat muutokset, joita piti tehdä usein, oli yhä hankalampia suunnitella ja toteuttaa. Uusi dokumentaatio kattaa pääte- ja välittäjälaitteiden väliset liitännät, verkkorasiat ja langattoman lähiverkon. Lisäksi dokumentaation päivitettävyyteen on keskitytty, jotta sen pysyminen ajan tasalla olisi todennäköisempää.
Yrityksen lähiverkon dokumentointiprosessi aloitettiin pääte- ja välittäjälaitteiden välisistä liitännöistä, joiden ohessa verkkorasiatkin saatiin dokumentoitua. Lopuksi keskityttiin langattomaan lähiverkkoon. Tietoa kerättiin paikan päällä fyysisesti eri menetelmillä ja tallennettiin taulukoihin, joista kyseinen tieto hahmoteltiin erilaisiin verkkokaavioihin ja yritykseltä saatuihin pohjapiirustuksiin, yrittäen saavuttaa mahdollisimman viimeistelty lopputulos hyödyntäen erilaisia ohjelmia. Kokonaisuudesta tuli lopulta kattava ja selkeä, mikä vastasi yrityksen tarpeita. Dokumentaation päivitettävyys pysyi myös siedettävien rajojen sisällä.
Opinnäytetyön tuloksena tullutta dokumentaatiota hyödynnettiin kehitysehdotuksien laatimiseen yrityksen lähiverkkoon. Kehitysehdotuksia saatiin monia, ja ne ottivat huomioon yrityksen nopean kasvun. Yrityksen suunnitellessa muutoksia lähiverkkoon kehitysehdotuksista voi olla hyötyä. Lisäksi dokumentaation ajan tasalla pitäminen ja laajentaminen lähiverkon kasvaessa on tärkeää. Dokumentaatiota voi laajentaa lukuisilla eri tavoilla yrityksen nousevien tarpeiden mukaisesti. Seuraava askel voisi olla esimerkiksi lähiverkon suorituskykymittaukset eri aikoina kuten toimistoaikoina ja niiden ulkopuolella. Tämän tiedon avulla opitaan, miten lähiverkko käyttäytyy, jotta vikatilanteiden ilmetessä pystytään erottamaan normaali ja normaalista poikkeava lähiverkon käyttäytyminen. Opinnäytetyön tulokset, joita on kuvattu liitteissä ovat tummennettu toimeksiantajan pyynnöstä.
The aim of the thesis was to compile a comprehensive and clear documentation of an SME’s LAN. The SME’s need for up-to-date network documentation occured due to its rapid expansion which rendered the current documentation fragmented and out-of-date. Missing documentation made the frequently needed changes increasingly difficult to plan and implement. The new documentation covered connections between end devices and intermediary devices, network sockets, and wireless LAN. In addition, the documentation was compiled keeping in mind that it would be easy to update in the future, when needed, to make it more likely to stay up-to-date.
The documentation process for the SME’s LAN started from the connections between end devices and intermediary devices and network sockets were also documented. Finally, the next step was documenting the wireless LAN. The information was physically collected on site using different methods and stored in tables, after which the information was drafted in different network diagrams and onto the blueprints that were obtained from the SME. The aim was to achieve the most polished result by using different programs. Overall, the documentation became comprehensive and clear, meeting the needs of the SME. Keeping the documentation up-to-date in the future also remained relatively easy to handle.
The result of the thesis was the documentation of the SME’s LAN which was used to make development suggestions for the SME’s LAN. Many development suggestions were made and they took into account the rapid growth of the SME. When a SME plans changes to the LAN, development suggestions can be helpful. In addition, it is important to keep the documentation up-to-date and expand it as the LAN grows. The documentation can be expanded in a number of different ways according to the emerging needs of the SME. The next step could be, for example, LAN performance measurements at different times such as office hours and outside office hours. This information can be used to learn how the LAN behaves so that it is possible to distinguish between normal and abnormal LAN behavior during failures. The results of the thesis, which are described in the attachments, are shaded at the request of the SME.