Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Läsnä lapsen arjessa : Pienryhmätoiminta ja sen kehittäminen päiväkodissa kasvattajien kokemana

Reipas, Saija (2012)

 
Avaa tiedosto
Reipas_Saija.pdf (207.1Kt)
Lataukset: 


Reipas, Saija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712027
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää lapsiryhmässä toteutettavaa pienryhmätoimintaa vastaamaan paremmin ryhmän tarpeita sekä kerätä tietoa siitä, miten pienryhmätoiminta ja sen kehittäminen vaikuttivat kasvattajan kokemukseen omasta työstään päiväkotiympäristössä. Opinnäytetyö on toimintatutkimuksellinen ja se toteutettiin 3–5-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä helmikuussa 2012. Aineisto kerättiin kolmella ryhmäteemahaastattelulla ryhmän työntekijöiltä.

Kasvattajat kokivat, että luottamus työtovereiden ammattitaitoon helpotti läsnäoloa. Kasvattajien oma läsnäolo taas lisäsi havainnointia, mikä vaikutti positiivisesti kasvattajien välisen vuorovaikutuksen laatuun. Tiimipalaverien pedagoginen sisältö kasvoi sen myötä, kun lapsiin liittyvä tuntemus syveni. Olennaista oli myös se, miten kasvattajat huomasivat oman läsnäolonsa ja mielialansa vaikuttavan koko ryhmän ilmapiiriin. Kasvattajista tuntui, että arki tuli sujuvammaksi ja tasapainoisemmaksi pienryhmätoiminnan kehittämisen myötä.

Pienryhmätilanteiden strukturointi lisäsi pysyvyyttä sekä tapahtumien ennakointia pienemmillä lapsilla. Strukturointi myös auttoi kasvattajia keskittymään ja olemaan paremmin läsnä. Pienryhmätoiminta lisäsi vuorovaikutusta sekä ruokailutilanteen miellyttävyyttä.

Johtopäätöksenä opinnäytetyöstä voidaan todeta, että pienryhmätoiminta sopii hyvin päiväkotiympäristöön, ja ryhmän omiin tarpeisiin joustavasti sovellettuna se tukee laadukasta varhaiskasvatusta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste