Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

E-KATALOGI -HANKINTAKANAVAN KEHITTÄMINEN

Mikkonen, Kirsi (2012)

 
Avaa tiedosto
Mikkonen_Kirsi.pdf (1.306Mt)
Lataukset: 


Mikkonen, Kirsi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712044
Tiivistelmä
Sähköisten hankintatyökalujen avulla pystytään vapauttamaan osto-organisaation resursseja tilausperusteisesta ostotyöstä toimittajaperusteiseen ja strategiseen ostotyöhön.

Sähköinen tuoteluettelo eli e-katalogi on yksi osa sähköistä hankintaa. Kohdeyrityksessä e-katalogin käyttöaste ei ole noussut halutulle tasolle. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää keinoja käyttöasteen nostamiseksi.

Työn teoriaosassa perehdyttiin hankintatoimea ja sähköistä hankintaa koskevaan kirjallisuuteen ja artikkeleihin. Lisäksi perehdyttiin haastattelumenetelmiin. Käytännön työssä haastateltiin e-katalogin loppukäyttäjiä kohdeyrityksen kolmella, samaan osto-organisaatioon kuuluvalla tuotantolaitoksella. SAP – toiminnanohjausjärjestelmästä kerättiin ostodataa, joka käsiteltiin Excelillä.

Työssä kävi ilmi, että e-katalogiin pitää tehdä useita muutoksia, jotta siitä saadaan käyttäjäystävällisempi. Tärkeimmät muutokset koskevat tuotekuvia ja – kuvauksia sekä hakutoimintoa. Yhteistyötä ja tietämystä pitää syventää kohdeyrityksen, palveluntarjoajan ja toimittajien välillä.

Ostodatan analysoinnin perusteella voitiin todeta, että loppukäyttäjät valitsevat MRO- ja hallintotarvikkeiden ryhmässä usein hankintastrategiassa suositellusta poikkeavan hankintakanavan. Mikäli nämä ostot saadaan siirrettyä ostajilta loppukäyttäjien tehtäviksi (e-katalogi), on mahdollista vapa-uttaa ostajien resursseista n. 20 % hankintastrategian mukaisesti tärkeämpiin töihin.

Ostodatan analysoinnin perusteella e-katalogin käyttöastetavoitteeksi voidaan asettaa min. 60 %, kun käyttöaste lasketaan normaaleista ostotilauksista, pois lukien palvelutilaukset, nimikkeelliset tarvikkeet sekä tilaukset, joiden nettoarvo on yli 2500 €.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste