Maistraattien kassajärjestelmän prosessit ja niiden yhtenäistäminen
Jaatinen, Sirpa (2012)
Jaatinen, Sirpa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712086
Tiivistelmä
Maistraatti on lakeihin ja asetuksiin perustuvia palveluita tuottava paikallishallintoviranomainen, joka kuuluu valtiovarainministeriön hallinnonalaan. Julkishallinnossa pyritään tehostamaan ja keskittämään toimintoja, ja tämä koskee myös maistraatteja. Toimintoja voidaan tehostaa muun muassa kehittämällä julkishallinnon käyttöön uusia järjestelmiä ja keskittämällä rutiinitoiminnot palvelukeskuksiin.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Itä-Suomen aluehallintoviraston yhteydessä toimiva Maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikkö, jonka vastuulla on muun muassa maistraattien tietojärjestelmien kehittäminen. Jotta järjestelmistä tulostettavat raportit olisivat luotettavia, on järjestelmien käyttötapojen oltava yhdenmukaisia kaikissa maistraateissa.
Maistraateissa on otettu 1.1.2012 alkaen käyttöön uusi kassajärjestelmä, jonka myötä maistraatin maksuliikenteen ja reskontran hoito siirtyi palvelukeskukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota ohjeistus, jonka avulla pyritään yhtenäistämään maistraattien kassajärjestelmän käyttöä. Toimintatutkimuksen avulla luotiin ohje, johon koottiin kaikki tarpeellinen ohjeistus maistraateille kassajärjestelmän käyttöön liittyen. Ohjeeseen on kirjattu lisäksi palvelukeskukselle siirtyneistä rutiinitehtävistä maistraateille aiheutuvat tehtävät ja selvitykset. Ohje julkaistiin maistraattien intranetissä ja on näin ollen kaikkien Suomen maistraattien käytössä. Myös maistraattien yhteistyötahot saavat ohjeen käyttöönsä ja sitä voidaan käyttää tarvittaessa pohjana muiden organisaatioiden vastaavanlaisen ohjeen laadinnassa.
Ammatillisesti katsottuna opinnäytetyön aihe oli kehittävä. Tutkimus toteutettiin erilaisten selvitysten avulla sekä käyttämällä hyväksi osallistuvaa havainnointia. Tutkimuksen tavoitteeksi asetettu ohjeen laatiminen toteutui hyvin maistraattien, maistraattien ohjaavien tahojen ja yhteistyökumppaneiden avustuksella.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Itä-Suomen aluehallintoviraston yhteydessä toimiva Maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikkö, jonka vastuulla on muun muassa maistraattien tietojärjestelmien kehittäminen. Jotta järjestelmistä tulostettavat raportit olisivat luotettavia, on järjestelmien käyttötapojen oltava yhdenmukaisia kaikissa maistraateissa.
Maistraateissa on otettu 1.1.2012 alkaen käyttöön uusi kassajärjestelmä, jonka myötä maistraatin maksuliikenteen ja reskontran hoito siirtyi palvelukeskukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota ohjeistus, jonka avulla pyritään yhtenäistämään maistraattien kassajärjestelmän käyttöä. Toimintatutkimuksen avulla luotiin ohje, johon koottiin kaikki tarpeellinen ohjeistus maistraateille kassajärjestelmän käyttöön liittyen. Ohjeeseen on kirjattu lisäksi palvelukeskukselle siirtyneistä rutiinitehtävistä maistraateille aiheutuvat tehtävät ja selvitykset. Ohje julkaistiin maistraattien intranetissä ja on näin ollen kaikkien Suomen maistraattien käytössä. Myös maistraattien yhteistyötahot saavat ohjeen käyttöönsä ja sitä voidaan käyttää tarvittaessa pohjana muiden organisaatioiden vastaavanlaisen ohjeen laadinnassa.
Ammatillisesti katsottuna opinnäytetyön aihe oli kehittävä. Tutkimus toteutettiin erilaisten selvitysten avulla sekä käyttämällä hyväksi osallistuvaa havainnointia. Tutkimuksen tavoitteeksi asetettu ohjeen laatiminen toteutui hyvin maistraattien, maistraattien ohjaavien tahojen ja yhteistyökumppaneiden avustuksella.