Flash-ohjelmistokehitys : Perustietopaketti peliohjelmoijille
Perkiö, Pasi (2012)
Perkiö, Pasi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611912
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus on madaltaa kaikentasoisten peliohjelmoijien kynnystä Flash-pelinkehityksen aloittamiseen. Flash on helposti lähestyttävä, mutta suorituskyvyn kannalta välillä hyvin haasteellinen alusta, mutta mielestäni edelleen hyvin varteenotettava pelinkehitysalusta etenkin nettipelejä ajatellen.
Opinnäytetyöni mediatyönä olen ohjelmoinut Frozenbyten kehittämän Splot-pelin Flashille. Kyseisen projektin aikana olen oppinut paljon pelinkehityksen tyypillisistä haasteista ja kompastuskivistä, joita pyrin tämän opinnäytetyön kautta jakamaan.
Työn kirjallisessa osuudessa käsittelen Flash-ohjelmistokehityksen ja Flashin käyttökohteiden kannalta erityisen tärkeitä aihealueita, kuten kehitysympäristön valintaa, resurssienhallintaa ja optimointia. Luon myös melko hyvän kuvan Flashin yhteydessä käytettävän ActionScript 3 -skriptauskielen pääominaisuuksista.
Opinnäytetyöni mediatyönä olen ohjelmoinut Frozenbyten kehittämän Splot-pelin Flashille. Kyseisen projektin aikana olen oppinut paljon pelinkehityksen tyypillisistä haasteista ja kompastuskivistä, joita pyrin tämän opinnäytetyön kautta jakamaan.
Työn kirjallisessa osuudessa käsittelen Flash-ohjelmistokehityksen ja Flashin käyttökohteiden kannalta erityisen tärkeitä aihealueita, kuten kehitysympäristön valintaa, resurssienhallintaa ja optimointia. Luon myös melko hyvän kuvan Flashin yhteydessä käytettävän ActionScript 3 -skriptauskielen pääominaisuuksista.