Emotionellt stöd till ungdomar - skolhälsovårdarens och familjens roll. Utvecklingsarbete: Emotionellt stöd till ungdomar - föreläsning för vårdstuderande
Hummelstedt, Jennie; Örn, Ann-Christin (2012)
Hummelstedt, Jennie
Örn, Ann-Christin
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611960
Tiivistelmä
Opinnäytetyö:
Tämän teoreettisen tutkielman tarkoituksena oli tutkia nuorten emotionaalisen tuen tarvetta ja kuvata nuorten odotuksia kouluterveydenhoitajan emotionaalisesta tuesta. Kartoitus tehtiin,
jotta voisimme kehittää kouluterveydenhoitajan valmiutta nuorten turvan ja emotionaalisen tuen tarpeen kohtaamiseen. Tutkimuksen kysymyksiä olivat seuraavat: Millaista emotionaalista tukea nuoret tarvitsevat perheiltään voidakseen hyvin? Millaisia odotuksia nuorilla on kouluterveydenhoitajaan? Miten kouluterveydenhoitaja pystyy kohtaaman nuorten emotionaalisen tuen odotuksia ja tarvetta? Tutkielmaa varten kerättiin yhteensä 27 tieteellistä artikkelia, joista kahdeksaa analysoitiin. Aineistojen analyysissä käytettiin sisällönanalyysiä. Tuloksia verrattiin Segestenin turva teoriaan ja Antonovskyn yhteyden tunteen teoriaan. Tulokset osoittavat, että nuoret odottavat kouluterveydenhoitajan kunnioittavan heitä, olevan luottamuksellinen ja osaava. Kouluterveydenhoitajalle oppilaan on oltava keskipisteenä ja kouluterveydenhoitajan on välitettävä oppilaasta ja annettava tälle uusia näkökulmia. Myös se, että perheessä saa kertoa oman mielipiteensä ja osoittaa tunteita, ja se että perheessä on läheisiä, suvaitsevia ja hyväksyviä suhteita vaikuttaa nuoren hyvinvointiin.
Kehityshanke:
Tämän kehityshankkeen tarkoituksena oli välittää opinnäytteestämme ”Nuorten emotionaalinen tuki – kouluterveydenhoitajan ja perheen rooli” kerättyä tietoa, muille hoitotyön opiskelijoille. Hankkeen tarkoituksena oli kehittää heidän tietämystään ja valmiuksiaan nuorten emotionaaliseen tukeen. Opinnäytetyön tulosten mukaan nuoret odottavat että kouluterveyshoidossa on osaamista, siellä arvostetaan nuorta ja että terveydenhoitajaan voi luottaa. Nuoret toivovat että käynneillä kouluterveydenhoitaja antaa oppilaan olla keskiössä, välittää ja avaa uusia näkökulmia asioihin.
Ongelman määriteltiin seuraavasti: Kuinka muotoilemme hoitoalan opiskelijoiden luennot siten että opiskelijoiden tiedot ja valmiudet nuorten emotionaalista tuen tarpeesta kasvaa?
Tiedon levittämisen menetelmän tavaksi valittiin luentomalli. Kehittämishankkeessa kuvailimme kuinka luennot suunnitellaan ja toteutetaan sekä mitkä tekijät ovat tärkeitä onnistuneen luennon kannalta. Kuvailimme kuinka suunnittelu ja luentoihin valmistautuminen tapahtuu sekä kohderyhmä huomioonottaen tehtiin opetusanalyysi. Luentojen päätyttyä niiden kulkua kuvailtiin ja niitä arvioitiin.
Tämän teoreettisen tutkielman tarkoituksena oli tutkia nuorten emotionaalisen tuen tarvetta ja kuvata nuorten odotuksia kouluterveydenhoitajan emotionaalisesta tuesta. Kartoitus tehtiin,
jotta voisimme kehittää kouluterveydenhoitajan valmiutta nuorten turvan ja emotionaalisen tuen tarpeen kohtaamiseen. Tutkimuksen kysymyksiä olivat seuraavat: Millaista emotionaalista tukea nuoret tarvitsevat perheiltään voidakseen hyvin? Millaisia odotuksia nuorilla on kouluterveydenhoitajaan? Miten kouluterveydenhoitaja pystyy kohtaaman nuorten emotionaalisen tuen odotuksia ja tarvetta? Tutkielmaa varten kerättiin yhteensä 27 tieteellistä artikkelia, joista kahdeksaa analysoitiin. Aineistojen analyysissä käytettiin sisällönanalyysiä. Tuloksia verrattiin Segestenin turva teoriaan ja Antonovskyn yhteyden tunteen teoriaan. Tulokset osoittavat, että nuoret odottavat kouluterveydenhoitajan kunnioittavan heitä, olevan luottamuksellinen ja osaava. Kouluterveydenhoitajalle oppilaan on oltava keskipisteenä ja kouluterveydenhoitajan on välitettävä oppilaasta ja annettava tälle uusia näkökulmia. Myös se, että perheessä saa kertoa oman mielipiteensä ja osoittaa tunteita, ja se että perheessä on läheisiä, suvaitsevia ja hyväksyviä suhteita vaikuttaa nuoren hyvinvointiin.
Kehityshanke:
Tämän kehityshankkeen tarkoituksena oli välittää opinnäytteestämme ”Nuorten emotionaalinen tuki – kouluterveydenhoitajan ja perheen rooli” kerättyä tietoa, muille hoitotyön opiskelijoille. Hankkeen tarkoituksena oli kehittää heidän tietämystään ja valmiuksiaan nuorten emotionaaliseen tukeen. Opinnäytetyön tulosten mukaan nuoret odottavat että kouluterveyshoidossa on osaamista, siellä arvostetaan nuorta ja että terveydenhoitajaan voi luottaa. Nuoret toivovat että käynneillä kouluterveydenhoitaja antaa oppilaan olla keskiössä, välittää ja avaa uusia näkökulmia asioihin.
Ongelman määriteltiin seuraavasti: Kuinka muotoilemme hoitoalan opiskelijoiden luennot siten että opiskelijoiden tiedot ja valmiudet nuorten emotionaalista tuen tarpeesta kasvaa?
Tiedon levittämisen menetelmän tavaksi valittiin luentomalli. Kehittämishankkeessa kuvailimme kuinka luennot suunnitellaan ja toteutetaan sekä mitkä tekijät ovat tärkeitä onnistuneen luennon kannalta. Kuvailimme kuinka suunnittelu ja luentoihin valmistautuminen tapahtuu sekä kohderyhmä huomioonottaen tehtiin opetusanalyysi. Luentojen päätyttyä niiden kulkua kuvailtiin ja niitä arvioitiin.