Markkinoinnin tehostaminen Internetissä : Case: Putkiasennus Juha Toikkanen Oy
Väänänen, Hanne (2012)
Väänänen, Hanne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712088
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Putkiasennus Juha Toikkanen Oy voi tehostaa markkinointiaan.Tutkimustyö tehtiin sähköpostikyselynä toimeksiantajayrityksen asiakkaille tietyllä alueella. Yli 55-vuotiaiden ikäryhmälle suoritettiin vielä henkilökohtainen haastattelu, jotta myös yli 55-vuotiaiden ikäryhmästä saataisiin riittävästi vastauksia. Tutkimustyö auttaa toimeksiantajayritystä kohdentamaan markkinointia tehokkaammin sinne, mistä kohderyhmä yrityksen parhaiten löytää. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointitutkimusta liiketoiminnan kehittämisessä, markkinointimixin 4P-mallia, markkinointiviestintää, Internetmarkkinointia ja kotisivuja.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja se tehtiin käyttämällä strukturoitua kyselylomaketta. Kyselylomakkeet lähetettiin tutkimusjoukolle sähköpostitse maaliskuussa 2012. Lisäksi 10 henkilölle suoritettiin henkilökohtainen haastattelu. Sähköpostikyselyjä lähetettiin yhteensä 140 kappaletta, ja tutkimuksen koko vastausprosentiksi muodostui 40 %. Yhteensä vastauksia saatiin 60 kappaletta. Saadut vastaukset käsiteltiin Google docs -ohjelmalla.
Tutkimuksen perusteella toimeksiantajayrityksen kannattaa viedä markkinointia Internetiin ja luoda omat kotisivut. Valtaosa vastaajista alkaa ensimmäisenä etsiä putkiasennus- ja LVI-alan yrityksestä tietoa Internetin kautta. Lisäksi valtaosa vastaajista pitää tärkeänä sitä, että putkiasennusalan yrityksellä on omat kotisivut. Tutkimuksen mukaan putkiasennus- ja LVI-alan kotisivuilla tärkeää on, että kotisivuilla on paljon tietoa yrityksestä ja mahdollisuus nähdä esimerkkejä tehdyistä töistä. Tutkimuksen mukaan toimeksiantajayrityksen kannattaa keskittyä markkinoinnissa korostamaan palvelun ammattitaitoa ja hyvää hinta-laatusuhdetta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Putkiasennus Juha Toikkanen Oy voi tehostaa markkinointiaan.Tutkimustyö tehtiin sähköpostikyselynä toimeksiantajayrityksen asiakkaille tietyllä alueella. Yli 55-vuotiaiden ikäryhmälle suoritettiin vielä henkilökohtainen haastattelu, jotta myös yli 55-vuotiaiden ikäryhmästä saataisiin riittävästi vastauksia. Tutkimustyö auttaa toimeksiantajayritystä kohdentamaan markkinointia tehokkaammin sinne, mistä kohderyhmä yrityksen parhaiten löytää. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointitutkimusta liiketoiminnan kehittämisessä, markkinointimixin 4P-mallia, markkinointiviestintää, Internetmarkkinointia ja kotisivuja.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja se tehtiin käyttämällä strukturoitua kyselylomaketta. Kyselylomakkeet lähetettiin tutkimusjoukolle sähköpostitse maaliskuussa 2012. Lisäksi 10 henkilölle suoritettiin henkilökohtainen haastattelu. Sähköpostikyselyjä lähetettiin yhteensä 140 kappaletta, ja tutkimuksen koko vastausprosentiksi muodostui 40 %. Yhteensä vastauksia saatiin 60 kappaletta. Saadut vastaukset käsiteltiin Google docs -ohjelmalla.
Tutkimuksen perusteella toimeksiantajayrityksen kannattaa viedä markkinointia Internetiin ja luoda omat kotisivut. Valtaosa vastaajista alkaa ensimmäisenä etsiä putkiasennus- ja LVI-alan yrityksestä tietoa Internetin kautta. Lisäksi valtaosa vastaajista pitää tärkeänä sitä, että putkiasennusalan yrityksellä on omat kotisivut. Tutkimuksen mukaan putkiasennus- ja LVI-alan kotisivuilla tärkeää on, että kotisivuilla on paljon tietoa yrityksestä ja mahdollisuus nähdä esimerkkejä tehdyistä töistä. Tutkimuksen mukaan toimeksiantajayrityksen kannattaa keskittyä markkinoinnissa korostamaan palvelun ammattitaitoa ja hyvää hinta-laatusuhdetta.