Päivähoidon ja neuvolan työntekijöiden kokemuksia moniammatillisen yhteistyön toteutumisesta : Laajojen 4-vuotistarkastusten pilotointi Oulun seudulla
Rönkkö, Sari (2012)
Rönkkö, Sari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712033
Tiivistelmä
Lapsiperheiden hyvinvoinnin edistäminen on noussut keskeiseksi tehtäväksi sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä. Valtakunnallisen Kaste-ohjelman alaisessa Oulun seudun TUKEVA 2 -osahankkeessa pilotoitiin laajoja lasten 4-vuotistarkastuksia huomioiden moniammatillisen yhteistyön mahdollisuudet lapsiperheiden ongelmia ennaltaehkäisevänä ja hyvinvointia tukevana yhteistyömuotona. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää lastentarhanopettajien ja terveydenhoitajien kokemuksia moniammatillisen yhteistyön toteutumisesta laajojen 4-vuotistarkastusten yhteydessä. Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, johon aineisto kerättiin haastattelemalla pilotissa mukana olleita työntekijöitä. Tutkimuksen kohdejoukko muodostui 13 työntekijästä pilottikuntien päiväkodeista ja neuvoloista. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Moniammatillinen yhteistyö työntekijöiden välillä toteutui pääsääntöisesti lomakkeiden välityksellä tapahtuvana tiedonsiirtona. Tiedonkulussa todettiin ongelmia vähäisen vuorovaikutuksen vuoksi. Moniammatilliset tiimit ja yhteistyötapaamiset nähtiin tarpeellisina ja etenkin huolta herättäneistä asioista haluttiin keskustella suullisesti. Työntekijöiden vastuualueista oli epäselvyyttä huolen puheeksioton ja huolta herättäneiden asioiden eteenpäin viemisen suhteen. Yhteistyöllä koettiin olevan myönteisiä vaikutuksia lapsiin ja perheisiin, mutta ajan ja resurssien puute aiheutti työntekijöissä riittämättömyyden tunteita heidän yrittäessään vastata lapsiperheiden lisääntyneeseen tuentarpeeseen.
Työntekijöiden välistä moniammatillista yhteistyötä haluttiin kehittää vuorovaikutuksellisempaan suuntaan. Tämä edellyttää toimintatapojen uudelleen organisointia ja etenkin työntekijöiden vastuualueiden selkeää määrittämistä ja tiedonkulun kehittämistä. Ajan ja resurssien priorisointi työntekijöiden perustyöhön nähtiin edellytyksenä moniammatillisen yhteistyön toteuttamiselle.
Moniammatillinen yhteistyö työntekijöiden välillä toteutui pääsääntöisesti lomakkeiden välityksellä tapahtuvana tiedonsiirtona. Tiedonkulussa todettiin ongelmia vähäisen vuorovaikutuksen vuoksi. Moniammatilliset tiimit ja yhteistyötapaamiset nähtiin tarpeellisina ja etenkin huolta herättäneistä asioista haluttiin keskustella suullisesti. Työntekijöiden vastuualueista oli epäselvyyttä huolen puheeksioton ja huolta herättäneiden asioiden eteenpäin viemisen suhteen. Yhteistyöllä koettiin olevan myönteisiä vaikutuksia lapsiin ja perheisiin, mutta ajan ja resurssien puute aiheutti työntekijöissä riittämättömyyden tunteita heidän yrittäessään vastata lapsiperheiden lisääntyneeseen tuentarpeeseen.
Työntekijöiden välistä moniammatillista yhteistyötä haluttiin kehittää vuorovaikutuksellisempaan suuntaan. Tämä edellyttää toimintatapojen uudelleen organisointia ja etenkin työntekijöiden vastuualueiden selkeää määrittämistä ja tiedonkulun kehittämistä. Ajan ja resurssien priorisointi työntekijöiden perustyöhön nähtiin edellytyksenä moniammatillisen yhteistyön toteuttamiselle.