Lääkärin päiväpäivystyskokeilu Jyväskylän Keskustan terveysasemalla : – Henkilöstön näkemykset
Hakulinen, Pekka; Rutanen, Lassi (2009)
Hakulinen, Pekka
Rutanen, Lassi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911105327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911105327
Tiivistelmä
Jyväskylän keskustan terveysasemalla otettiin käyttöön helmikuussa 2008 lääkärin päiväpäivystys-kokeilu (LPP), joka tarkoittaa lääkärin päivystysvastaanottoa päiväaikaan klo. 8-16. Jyväskylän kes-kustan alueen väestöpohja on määrällisesti iso ja väestö on melko iäkästä, tämän vuoksi myös lää-käripalveluja tarvitaan paljon. Kokeilulle oli tarve, koska normaalin lääkärinvastaanoton (LVA) ajat täyttyivät nopeasti ja se viivästytti potilaiden hoitoon pääsyä. Kokeilun tavoitteena oli vähentää ruuhkaa lääkärin ajanvarausvastaanotolta ja selkeyttää vastaanottotoimintaa niin potilaan kuin henkilökunnan kannalta.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusotetta. Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää henkilöstön näkemyksiä päivystyskokeilun toimivuudesta. Tutkimme mitä henkilöstö odotti Lääkärin päiväpäivystyskokeilulta ja kuinka he kokivat sen vaikuttaneen asiakaspalvelun toimivuuteen. Jyväskylän Keskustan terveysasemalta saadut valmiit kyselyaineistot analysoitiin määrällisesti kvantifioinnin ja frekvenssien laskemisen keinoin. Aineiston analyysissa käytettiin hyväksi myös laadulliselle tutkimukselle tyypillistä teemoittelua.
Henkilöstön näkemykset päiväpäivystyskokeilusta vastasivat suurelta osin kokeilulle terveysasemalla asetettuja tavoitteita. Tutkimuksen avulla esiin nousseet keskeiset tulokset olivat potilaiden pa-rantunut hoitoon pääseminen ja henkilökunnan oman työnkuvan selkeytyminen. Myös koko vas-taanottotoimintaa pidettiin potilaan kannalta selkeämpänä ja sujuvampana. Lääkärin päiväpäivys-tyskokeilussa koettiin myös esiintyvän ongelmia, jotka vaikuttivat negatiivisesti asiakaspalvelun laatuun. Selkeänä heikkoutena esille nousi oman lääkärin huono tavoitettavuus. Oman työn kannalta henkilöstöllä oli päivystyskokeilusta pääsääntöisesti hyviä kokemuksia. Tutkimuksen tulokset osoittivat, henkilöstön kokeneen Lääkärin päiväpäivystyskokeilun toimivaksi ja tarkoituksenmukai-seksi sekä potilaan että oman työnsä kannalta.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusotetta. Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää henkilöstön näkemyksiä päivystyskokeilun toimivuudesta. Tutkimme mitä henkilöstö odotti Lääkärin päiväpäivystyskokeilulta ja kuinka he kokivat sen vaikuttaneen asiakaspalvelun toimivuuteen. Jyväskylän Keskustan terveysasemalta saadut valmiit kyselyaineistot analysoitiin määrällisesti kvantifioinnin ja frekvenssien laskemisen keinoin. Aineiston analyysissa käytettiin hyväksi myös laadulliselle tutkimukselle tyypillistä teemoittelua.
Henkilöstön näkemykset päiväpäivystyskokeilusta vastasivat suurelta osin kokeilulle terveysasemalla asetettuja tavoitteita. Tutkimuksen avulla esiin nousseet keskeiset tulokset olivat potilaiden pa-rantunut hoitoon pääseminen ja henkilökunnan oman työnkuvan selkeytyminen. Myös koko vas-taanottotoimintaa pidettiin potilaan kannalta selkeämpänä ja sujuvampana. Lääkärin päiväpäivys-tyskokeilussa koettiin myös esiintyvän ongelmia, jotka vaikuttivat negatiivisesti asiakaspalvelun laatuun. Selkeänä heikkoutena esille nousi oman lääkärin huono tavoitettavuus. Oman työn kannalta henkilöstöllä oli päivystyskokeilusta pääsääntöisesti hyviä kokemuksia. Tutkimuksen tulokset osoittivat, henkilöstön kokeneen Lääkärin päiväpäivystyskokeilun toimivaksi ja tarkoituksenmukai-seksi sekä potilaan että oman työnsä kannalta.