Tax free -myynti, Case: JYSK Lappeenranta
Hamari, Tanja (2012)
Hamari, Tanja
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010708
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella JYSK Lappeenrannan tax free -myyntiä. Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu kirjallisuuteen, verohallinnon ohjeisiin, erilaisiin tutkimuksiin sekä Global Bluelta saatuihin materiaaleihin. Teoriaosuus on tehty suurelta osin laskentatoimen näkökulmasta. Pääpaino on arvonlisäverotuksen tarkastelussa, koska tax free -myynnissä on nimenomaan kyse arvonlisäverottomasta myynnistä matkailijoille. Teoriaosuudessa käsitellään myös kirjanpitokäytäntöön liittyvät ohjeistukset ja tarkastellaan TAK:n (Tutkimus- ja analysointikeskus) tutkimusta liittyen venäläisten matkailijoiden ostoskäyttäytymisestä.
Opinnäytetyön empiriaosuus toteutettiin case-tutkimuksena. Empiriaan tarvittavat tiedot saatiin case-yritykseltä ja Global Bluelta. Empirian tarkoituksena oli selvittää tax free -myynnin kehitys Lappeenrannan myymälässä ja vertailla Lappeenrannan myymälän verottoman myynnin määrää muualla Suomessa sijaitsevaan myymälään. Vertailukohteeksi valittiin Hämeenlinnan myymälä sen sijainnin ja asukasluvun perusteella. Lisäksi selvitettiin tax free -myynnin ylläpitoon liittyvät kustannukset.
Tutkimuksen tuloksena voitiin todeta, että tax free -myynti on hyvin merkittävä JYSK Lappeenrannan myymälässä. Sen sijaan Hämeenlinnan myymälässä tax free -myyntiä on vähän suhteessa normaaliin kotimaan myyntiin.
Opinnäytetyön empiriaosuus toteutettiin case-tutkimuksena. Empiriaan tarvittavat tiedot saatiin case-yritykseltä ja Global Bluelta. Empirian tarkoituksena oli selvittää tax free -myynnin kehitys Lappeenrannan myymälässä ja vertailla Lappeenrannan myymälän verottoman myynnin määrää muualla Suomessa sijaitsevaan myymälään. Vertailukohteeksi valittiin Hämeenlinnan myymälä sen sijainnin ja asukasluvun perusteella. Lisäksi selvitettiin tax free -myynnin ylläpitoon liittyvät kustannukset.
Tutkimuksen tuloksena voitiin todeta, että tax free -myynti on hyvin merkittävä JYSK Lappeenrannan myymälässä. Sen sijaan Hämeenlinnan myymälässä tax free -myyntiä on vähän suhteessa normaaliin kotimaan myyntiin.