Näytä suppeat kuvailutiedot

Tax free -myynti, Case: JYSK Lappeenranta

Hamari, Tanja (2012)

dc.contributor.authorHamari, Tanja
dc.date.accessioned2012-06-07T12:15:36Z
dc.date.available2012-06-07T12:15:36Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2012053010708
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/46545
dc.description.abstractTämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella JYSK Lappeenrannan tax free -myyntiä. Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu kirjallisuuteen, verohallinnon ohjeisiin, erilaisiin tutkimuksiin sekä Global Bluelta saatuihin materiaaleihin. Teoriaosuus on tehty suurelta osin laskentatoimen näkökulmasta. Pääpaino on arvonlisäverotuksen tarkastelussa, koska tax free -myynnissä on nimenomaan kyse arvonlisäverottomasta myynnistä matkailijoille. Teoriaosuudessa käsitellään myös kirjanpitokäytäntöön liittyvät ohjeistukset ja tarkastellaan TAK:n (Tutkimus- ja analysointikeskus) tutkimusta liittyen venäläisten matkailijoiden ostoskäyttäytymisestä. Opinnäytetyön empiriaosuus toteutettiin case-tutkimuksena. Empiriaan tarvittavat tiedot saatiin case-yritykseltä ja Global Bluelta. Empirian tarkoituksena oli selvittää tax free -myynnin kehitys Lappeenrannan myymälässä ja vertailla Lappeenrannan myymälän verottoman myynnin määrää muualla Suomessa sijaitsevaan myymälään. Vertailukohteeksi valittiin Hämeenlinnan myymälä sen sijainnin ja asukasluvun perusteella. Lisäksi selvitettiin tax free -myynnin ylläpitoon liittyvät kustannukset. Tutkimuksen tuloksena voitiin todeta, että tax free -myynti on hyvin merkittävä JYSK Lappeenrannan myymälässä. Sen sijaan Hämeenlinnan myymälässä tax free -myyntiä on vähän suhteessa normaaliin kotimaan myyntiin.fi
dc.description.abstractThe purpose of this bachelor’s thesis was to observe the tax free sales of the JYSK Lappeenranta store. The theory part is based on literature, the Tax Administration’s precise information, different studies, and materials from Global Blue. The theory part looks at the topic from the accounting point of view. The main focus is on value added tax because tax free sales particularly deal with selling goods to travellers without value added tax. The theory part also includes bookkeeping practices concerning tax free sales and discussion about a research made by TAK about Russian tourists in Finland. The empirical part of this thesis involves a case study. All the information needed was given by JYSK and Global Blue. The purpose of the empirical part was to research the changes in tax free sales, and compare the store in Lappeenranta to another store elsewhere in Finland. The Hämeenlinna store was chosen to comparison because of the location and population in the area. The empirical part also examines the costs of Tax Free Shopping service. As a result, it was found out that tax free sales are very important for the JYSK Lappeenranta store. In comparison, there is not as much tax free sales as normal domestic sales in the Hämeenlinna store.en
dc.language.isofin
dc.publisherSaimaan ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleTax free -myynti, Case: JYSK Lappeenrantafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1574
dc.organizationSaimaan ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationSaimaan ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordarvonlisävero
dc.subject.keywordtax free
dc.subject.keywordostosmatkailu
dc.subject.specializationLaskentatoimi
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|
dc.subject.disciplineLiiketalouden koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot