Asiakaspalaute uudesta ruokalistasta ravintola Arthurissa
Tenhunen, Irene (2012)
Tenhunen, Irene
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712029
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii ravintola Arthurin asiakkaiden mielipiteitä uudesta ruokalistasta sekä asiakkaiden arvostusta tällä hetkellä oleviin trendeihin, kuten luomu- ja lähiruokaan. Ravintola Arthur muutti ruokalistaansa enemmän suomalaiseen suuntaan, eli listan raaka-aineet ovat suomalaisia ja annokset suomalaiseen makuun tuttuja. Ravintola Arthur otti myös käyttöönsä enemmän luomuraaka-aineita, sekä lähiruokaa. Teoriaosuudessa tutkitaan ruokalistan suunnitteluun ja kehittämiseen vaikuttavia asioita sekä mitä vaatii markkinointitutkimuksen tekeminen.
Ruokalistan uudistaminen on pitkäaikainen prosessi. Se alkaa annosten kehittämisellä, jonka jälkeen pitää laskea, onko annos kannattava taloudellisesti. Annosten kehittämisessä tulee ottaa huomioon myös asiakaskunta sekä tila ja laitteet, joissa ruokaa on tarkoitus valmistaa. Listan luomisen jälkeen alkaa seuranta, jonka aikana tarkastellaan, mitkä annokset ovat myydyimmät ja mitkä ovat todelliset kulut annosta valmistettaessa. Seuraavalle listalle pystytään tekemään muutoksia tulosten mukaan, esimerkiksi annokset, joiden menekki on huono, voidaan poistaa listalta tai kehittää niitä.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisenä tutkimuksena. Kyselylomake jaettiin henkilökohtaisesti asiakkaille ja tutkimusta jatkettiin, kunnes saatiin tarpeeksi vastauksia takaisin. Vastauksia saatiin yhteensä 58 kappaletta. Vastaajat valittiin satunnaismenetelmällä ja kaikki jaetut lomakkeet saatiin takaisin. Asiakkaille tarjottiin kiitoksena vastaamisesta jäätelöpallot ja näin samalla mainostettiin Tampereen jäätelötehtaan tuotteita.
Kyselyssä tuli ilmi, että asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä uuteen ruokalistaan. Ruoka-listalle toivottiin kuitenkin enemmän erilaisia vaihtoehtoja, eikä ruoan hintaa pidetty sopivana. Suurin osa vastaajista arvosti lähi- ja luomuruokaa, suomalaisia raaka-aineita, sekä ruoan terveellisyyttä. Eniten asiakkaat arvostivat suomalaisia raaka-aineita.
Ruokalistan uudistaminen on pitkäaikainen prosessi. Se alkaa annosten kehittämisellä, jonka jälkeen pitää laskea, onko annos kannattava taloudellisesti. Annosten kehittämisessä tulee ottaa huomioon myös asiakaskunta sekä tila ja laitteet, joissa ruokaa on tarkoitus valmistaa. Listan luomisen jälkeen alkaa seuranta, jonka aikana tarkastellaan, mitkä annokset ovat myydyimmät ja mitkä ovat todelliset kulut annosta valmistettaessa. Seuraavalle listalle pystytään tekemään muutoksia tulosten mukaan, esimerkiksi annokset, joiden menekki on huono, voidaan poistaa listalta tai kehittää niitä.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisenä tutkimuksena. Kyselylomake jaettiin henkilökohtaisesti asiakkaille ja tutkimusta jatkettiin, kunnes saatiin tarpeeksi vastauksia takaisin. Vastauksia saatiin yhteensä 58 kappaletta. Vastaajat valittiin satunnaismenetelmällä ja kaikki jaetut lomakkeet saatiin takaisin. Asiakkaille tarjottiin kiitoksena vastaamisesta jäätelöpallot ja näin samalla mainostettiin Tampereen jäätelötehtaan tuotteita.
Kyselyssä tuli ilmi, että asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä uuteen ruokalistaan. Ruoka-listalle toivottiin kuitenkin enemmän erilaisia vaihtoehtoja, eikä ruoan hintaa pidetty sopivana. Suurin osa vastaajista arvosti lähi- ja luomuruokaa, suomalaisia raaka-aineita, sekä ruoan terveellisyyttä. Eniten asiakkaat arvostivat suomalaisia raaka-aineita.