Nuoteista musiikkivirtaan : Musiikin kuluttamisen muutos ja kuluttajan ostokäyttäytyminen
Salonen, Anu (2012)
Salonen, Anu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712187
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia musiikin kulutustapojen muutoksia eri vuosisatojen aikana sekä mikä on mahdollistanut 2000-luvun laajamuotoisen musiikin kuluttamisen. Työssä tutkittiin eri vuosisatojen pinnalla olleita tallenneformaatteja sekä mikä on mah-dollistanut uusien tallennusmuotojen synnyn. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös niitä seikkoja, jotka vaikuttavat kuluttajan tapaan ostaa musiikkia.
Opinnäytetyö vaati tutustumista erilaisiin tuotteiden ja palveluiden kuluttamista psyko-logian kannalta käsitteleviin kirjoihin, tallenneformaatteja esittelevään kirjallisuuteen ja internet-sivuihin sekä erilaisten äänitteiden myynteihin keskittyvien taulukkojen tutki-mista.
Kuluttamiseen vaikuttavat monet tiedostamattomat seikat. Osa niistä tulee ihmisen sisältä päin kuten henkilökohtainen perhetausta tai arvomaailma. Ulkoa päin kulutusta ohjaavat muun muassa läheisten mielipiteet sekä yhteiskunnan tila: esimerkiksi sodat ja lamat vaikuttavat kansan ostokykyyn huomattavasti. Tekniikan kehitys on mahdollistanut nykypäivän erilaisten formaattien määrän, ja eri paksuisille lompakoille löytyy vaihtoehto. Uusi tekniikka on tuonut mukanaan myös haasteita, kuten maailmanlaajuisesti rehottavan piratismin.
Musiikkia kuunnellaan enemmän kuin koskaan, kiitos erilaisten formaattien ja teknolo-gioiden Samalla kun kuluttajat ostavat entistä enemmän musiikkia internetistä, ovat vanhat vinyylit huomaamatta nostaneet arvoaan. Uusistakin julkaisuista tehdään vinyylipainoksia, mikä on johtanut vinyylimyynnin kasvuun. Samalla musiikin kokonaisarvo on tippunut aiempien aikojen ylellisyystuotteesta jonkinlaiseksi aineettomaksi virraksi, jota täytyy olla saatavilla koko ajan ja mieluiten ilmaiseksi.
Opinnäytetyö vaati tutustumista erilaisiin tuotteiden ja palveluiden kuluttamista psyko-logian kannalta käsitteleviin kirjoihin, tallenneformaatteja esittelevään kirjallisuuteen ja internet-sivuihin sekä erilaisten äänitteiden myynteihin keskittyvien taulukkojen tutki-mista.
Kuluttamiseen vaikuttavat monet tiedostamattomat seikat. Osa niistä tulee ihmisen sisältä päin kuten henkilökohtainen perhetausta tai arvomaailma. Ulkoa päin kulutusta ohjaavat muun muassa läheisten mielipiteet sekä yhteiskunnan tila: esimerkiksi sodat ja lamat vaikuttavat kansan ostokykyyn huomattavasti. Tekniikan kehitys on mahdollistanut nykypäivän erilaisten formaattien määrän, ja eri paksuisille lompakoille löytyy vaihtoehto. Uusi tekniikka on tuonut mukanaan myös haasteita, kuten maailmanlaajuisesti rehottavan piratismin.
Musiikkia kuunnellaan enemmän kuin koskaan, kiitos erilaisten formaattien ja teknolo-gioiden Samalla kun kuluttajat ostavat entistä enemmän musiikkia internetistä, ovat vanhat vinyylit huomaamatta nostaneet arvoaan. Uusistakin julkaisuista tehdään vinyylipainoksia, mikä on johtanut vinyylimyynnin kasvuun. Samalla musiikin kokonaisarvo on tippunut aiempien aikojen ylellisyystuotteesta jonkinlaiseksi aineettomaksi virraksi, jota täytyy olla saatavilla koko ajan ja mieluiten ilmaiseksi.