Opintojen keskeyttämiset HAAGA-HELIAssa
Johansson, Hanna (2012)
Johansson, Hanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712091
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on saada selvitettyä miksi osa opiskelijoista keskeyttää opintonsa HAAGA-HELIAssa. Toiveena on myös löytää keinoja joilla HAAGA-HELIA voi vähentää keskeyttämisiä tulevaisuudessa.
Tutkimus on toteutettu käyttäen kvantitatiivisia menetelmiä. Kysely lähetettiin yli kolmelle tuhannelle opintonsa keskeyttäneelle, joista kolmesataaneljäkymmentäneljä vastasi. Kyselyyn oli mahdollista vastata kolmen viikon ajan maaliskuussa 2012. Vastaukset analysoitiin. Vastausprosentti oli alhainen, mutta vastausmäärät olivat tarpeeksi suuret, jotta saatiin luotettava vastaus tutkimusongelmaan.
Oletetun mukaisesti suurin syy opintojen keskeyttämiseen oli vaikeus sovittaa yhteen opiskelu työnteon kanssa. Toiseksi suurimmaksi syyksi nousi alan sopimattomuus opiskelijalle. Yli kaksikymmentä prosenttia vastanneista oli sitä mieltä että opetustyyli ei sopinut heille, ja siksi syynä keskeyttämiseen.
HAAGA-HELIAn kannattaa tulevaisuudessa miettiä tapoja joilla työtätekevät opiskelijat saavat opintonsa hoidettua joutumatta keskeyttämään tarpeetta. Myös opetusmenetelmiin ja tiedonkulkuun kannattaa panostaa.
Tutkimus on toteutettu käyttäen kvantitatiivisia menetelmiä. Kysely lähetettiin yli kolmelle tuhannelle opintonsa keskeyttäneelle, joista kolmesataaneljäkymmentäneljä vastasi. Kyselyyn oli mahdollista vastata kolmen viikon ajan maaliskuussa 2012. Vastaukset analysoitiin. Vastausprosentti oli alhainen, mutta vastausmäärät olivat tarpeeksi suuret, jotta saatiin luotettava vastaus tutkimusongelmaan.
Oletetun mukaisesti suurin syy opintojen keskeyttämiseen oli vaikeus sovittaa yhteen opiskelu työnteon kanssa. Toiseksi suurimmaksi syyksi nousi alan sopimattomuus opiskelijalle. Yli kaksikymmentä prosenttia vastanneista oli sitä mieltä että opetustyyli ei sopinut heille, ja siksi syynä keskeyttämiseen.
HAAGA-HELIAn kannattaa tulevaisuudessa miettiä tapoja joilla työtätekevät opiskelijat saavat opintonsa hoidettua joutumatta keskeyttämään tarpeetta. Myös opetusmenetelmiin ja tiedonkulkuun kannattaa panostaa.