Sponsorit ja yhteistyökumppanit festivaalitapahtumassa
Nyberg, Kaisa; Meltti, Eero (2012)
Nyberg, Kaisa
Meltti, Eero
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712050
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty kuvaamaan sponsoreiden ja yhteistyökumppaneiden
hankintaprosessia festivaalitapahtumaan ja ennen kaikkea sitä kuinka sponsorien ja
yhteistyökumppaneiden hankinta oli toteutettu The Winterfest musiikkifestivaalissa.
Työn tavoitteena on antaa kattava kuva sponsorien ja yhteistyökumppanien hankinnasta
ja tähän prosessiin kuuluvista eri vaiheista. Työn esimerkkinä toimii The Winterfest
musiikkifestivaali ja sen toteutukseen liittynyt esivalmistelu. Lisäksi työssä kerrotaan
mitä on sponsorointi, kuinka se on kehittynyt ja siitä kuinka sponsorointi eroaa
muista varainhankintakeinoista.
Opinnäytetyö aloitettiin helmikuussa 2009 järjestetyn The Winterfest musiikkifestivaalin
jälkeen. Työ on toteutettu produktina ja siihen sisältyy tämän raportti osuuden
lisäksi myös Internetissä julkaistu Non-profit – Kulttuuritapahtuman tuottamisen
käsikirja.
Opinnäytetyön ja produktin tavoitteena oli tuottaa tietoa sponsoreiden ja yhteistyökumppaneiden hankinnasta uusille tapahtumanjärjestäjille. Työn avulla yhä useammat
tapahtuma-alalla työskentelevät tai alalle pyrkivät saavat tietoa tapahtumanjärjestämisestä
ja sen eri osa-alueista sekä osaavat varautua paremmin erilaisiin heitä odottaviin
tilanteisiin.
hankintaprosessia festivaalitapahtumaan ja ennen kaikkea sitä kuinka sponsorien ja
yhteistyökumppaneiden hankinta oli toteutettu The Winterfest musiikkifestivaalissa.
Työn tavoitteena on antaa kattava kuva sponsorien ja yhteistyökumppanien hankinnasta
ja tähän prosessiin kuuluvista eri vaiheista. Työn esimerkkinä toimii The Winterfest
musiikkifestivaali ja sen toteutukseen liittynyt esivalmistelu. Lisäksi työssä kerrotaan
mitä on sponsorointi, kuinka se on kehittynyt ja siitä kuinka sponsorointi eroaa
muista varainhankintakeinoista.
Opinnäytetyö aloitettiin helmikuussa 2009 järjestetyn The Winterfest musiikkifestivaalin
jälkeen. Työ on toteutettu produktina ja siihen sisältyy tämän raportti osuuden
lisäksi myös Internetissä julkaistu Non-profit – Kulttuuritapahtuman tuottamisen
käsikirja.
Opinnäytetyön ja produktin tavoitteena oli tuottaa tietoa sponsoreiden ja yhteistyökumppaneiden hankinnasta uusille tapahtumanjärjestäjille. Työn avulla yhä useammat
tapahtuma-alalla työskentelevät tai alalle pyrkivät saavat tietoa tapahtumanjärjestämisestä
ja sen eri osa-alueista sekä osaavat varautua paremmin erilaisiin heitä odottaviin
tilanteisiin.