Automaation virtuaalinen oppimisalusta - vCIM
Räsänen, Jari (2021)
Räsänen, Jari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103083026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103083026
Tiivistelmä
Opetustoiminnan kehittyessä käyttämään uusimpien tekniikoiden tuomia mahdollisuuksia virtuaalisissa opetusalustoissa aikaa ja paikkaan rajoittumatta avaa globaalit mahdollisuudet uusille koulutuskäytännöille. Tämän toimintakeskeisen tutkimuksen tavoitteena on selventää SAMK-kampus Porin automaation opetukseen tehdyn virtuaalisen opetusalustan taustat, tehtävät ja tavoitteet.
Koulutuskäytössä olevan fyysisen iCIM laitteiston siirto digitaaliseen muotoon tehtiin AMK opinnäytetyössäni. Samassa yhteydessä toteutettiin laitteistojen uudistamisprojekti, jolla haetaan tämänhetkisen teknisen tietämyksen korkeimpia tavoitteita toteuttaa automaatiossa käytettävien ohjelmistojen toiminnot graafisessa, virtuaalisessa maailmassa, kuten ne fyysisessä maailmassa toteutuvat.
Vertailua suoritettiin opetuksessa käytettävien eri suunnitteluohjelmistojen valmiuk-sista virtuaalisen opetusalustan vaatimusten toteuttamiseen. Siemensin lisäksi perehdyttiin Autodeskin Inventor ja Fusion 360, sekä Dassault Systemsin Solid Works ja 3DEXPERIENCE ohjelmistojen tarjontaan.
Tutkimuksessa keskityttiin Samkin uushankintana toteutettujen Siemensin tuoteperheen 3D ohjelmiin, sekä niiden ominaisuuksiin virtuaalisen opetusalustan toteuttamisessa.
Virtuaalinen opetusalusta on toteutettu, sekä todettu soveltuvan erinomaisesti monimuotoiselle yhteistyölle eri teknisille koulutusaloille. Teamcenter, NX MCD, Process Simulate ja PLCSIM Advanced yhdistettynä SIMIT ohjelmistoon on toimiva ohjelmistokokonaisuus automaation ja robotiikan virtuaalisessa opetuksessa. Teamcenter integraatio NX MCD, sekä Inventor ja Solid Works ohjelmistoihin ratkaisee monia yhteen liitettävyys ongelmia virtuaalisessa käyttöönotossa. As the educational activities evolve to take advantage of the opportunities brought by the latest technologies in virtual educational platforms, without limitation of time and place, it expands global opportunities for new educational practices. The aim of this action-oriented study is to clarify the backgrounds, tasks, and goals of the virtual teaching platform for SAMK campus Pori automation teaching.
The transfer of the physical iCIM equipment used in education to digital form was done in my bachelor's thesis. In the same context, a hardware modernization project was implemented to pursue the highest goals of current technical knowledge to implement the functions of automation software in a graphical, virtual world as they materialize in the physical world.
A comparison was made of the capabilities of the different design software used in the teaching to implement the requirements of the virtual learning platform. In addition to Siemens, we were introduced to Autodesk's Inventor and Fusion 360, as well as Das-sault Systems' Solid Works and 3DEXPERIENCE software offerings.
The research was focused on the newly acquired Siemens product family 3D programs, as well as their features in implementing a virtual learning platform.
The virtual learning platform has been implemented, and it has been found to be excellently suitable for diverse cooperation in various fields of technical education. Teamcenter, NX MCD, Process Simulate and PLCSIM Advanced combined with SIMIT software is a functional software package for virtual teaching of automation and robotics. Teamcenter integration with NX MCD, both Inventor and Solid Works software solves many connectivity problems in virtual commissioning.
Koulutuskäytössä olevan fyysisen iCIM laitteiston siirto digitaaliseen muotoon tehtiin AMK opinnäytetyössäni. Samassa yhteydessä toteutettiin laitteistojen uudistamisprojekti, jolla haetaan tämänhetkisen teknisen tietämyksen korkeimpia tavoitteita toteuttaa automaatiossa käytettävien ohjelmistojen toiminnot graafisessa, virtuaalisessa maailmassa, kuten ne fyysisessä maailmassa toteutuvat.
Vertailua suoritettiin opetuksessa käytettävien eri suunnitteluohjelmistojen valmiuk-sista virtuaalisen opetusalustan vaatimusten toteuttamiseen. Siemensin lisäksi perehdyttiin Autodeskin Inventor ja Fusion 360, sekä Dassault Systemsin Solid Works ja 3DEXPERIENCE ohjelmistojen tarjontaan.
Tutkimuksessa keskityttiin Samkin uushankintana toteutettujen Siemensin tuoteperheen 3D ohjelmiin, sekä niiden ominaisuuksiin virtuaalisen opetusalustan toteuttamisessa.
Virtuaalinen opetusalusta on toteutettu, sekä todettu soveltuvan erinomaisesti monimuotoiselle yhteistyölle eri teknisille koulutusaloille. Teamcenter, NX MCD, Process Simulate ja PLCSIM Advanced yhdistettynä SIMIT ohjelmistoon on toimiva ohjelmistokokonaisuus automaation ja robotiikan virtuaalisessa opetuksessa. Teamcenter integraatio NX MCD, sekä Inventor ja Solid Works ohjelmistoihin ratkaisee monia yhteen liitettävyys ongelmia virtuaalisessa käyttöönotossa.
The transfer of the physical iCIM equipment used in education to digital form was done in my bachelor's thesis. In the same context, a hardware modernization project was implemented to pursue the highest goals of current technical knowledge to implement the functions of automation software in a graphical, virtual world as they materialize in the physical world.
A comparison was made of the capabilities of the different design software used in the teaching to implement the requirements of the virtual learning platform. In addition to Siemens, we were introduced to Autodesk's Inventor and Fusion 360, as well as Das-sault Systems' Solid Works and 3DEXPERIENCE software offerings.
The research was focused on the newly acquired Siemens product family 3D programs, as well as their features in implementing a virtual learning platform.
The virtual learning platform has been implemented, and it has been found to be excellently suitable for diverse cooperation in various fields of technical education. Teamcenter, NX MCD, Process Simulate and PLCSIM Advanced combined with SIMIT software is a functional software package for virtual teaching of automation and robotics. Teamcenter integration with NX MCD, both Inventor and Solid Works software solves many connectivity problems in virtual commissioning.