Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kymppi-koulutusohjelman vaikuttavuusarviointi

Ylönen, Tiina (2021)

 
Avaa tiedosto
Ylonen_Tiina.pdf (2.739Mt)
Lataukset: 


Ylönen, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103093056
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida Kymppi-koulutusohjelman vaikuttavuutta osallistujayrityksiin ja osallistujiin sekä selvittää, millainen on hyvä Kymppi-koulutusohjelma. Tutkimuskysymyksissä kysytään, miten Kymppi-toiminta on kehittynyt koulutusohjelman seurauksena, kuinka osallistujat ja yritysten edustajat ovat arvioineet koulutusohjelmaa toteutuksen aikana ja sen jälkeen, sekä millainen on hyvä Kymppi-koulutusohjelma. Näiden tutkimuskysymysten ratkaisujen pohjalta on tarkoitus löytää kehittämisehdotuksia koulutusohjelman kehittämiseen, jotta koulutusohjelma olisi entistä vaikuttavampi osallistujille ja heidän edustamilleen yrityksille.

Tutkimus toteutettiin arviointitutkimuksena, jonka kohteena oli vaikuttavuuden arviointi. Arvioinnin kohteena oli kaksi toteutettua koulutusohjelmatoteutusta, jotka erosivat hieman toteutustavoiltaan. Menetelminä käytettiin dokumenttianalyysia ja kyselyä. Dokumenttianalyysit toteutettiin koulutusohjelmien prosessien ja sisältöjen analysointiin sekä koulutusohjelmien aikaisten palautteiden analysointiin. Näiden lisäksi toteutettiin kyselytutkimus osallistujayritysten ja osallistujien nykytilasta jälkiarvioinnin suorittamiseksi. Analyysien ja tulosten pohjalta suoritettiin vaikuttavuusarviointi, jossa otettiin huomioon sekä osallistujien että työnantajien näkökulma koulutusohjelman vaikuttavuudesta. Tulosten ja vaikuttavuusarvioinnin pohjalta muotoiltiin hyvän Kymppi-koulutusohjelman ominaisuudet. Kymppi-koulutusohjelman ominaisuuksien, tutkimusten tulosten sekä esitetyn teorian pohjalta tehtiin kehittämisehdotukset paremman vaikuttavuuden saavuttamiseksi seuraavissa toteutuksissa. Työn lopussa on arvioitu tutkimuksen uskottavuus ja luotettavuus.

Tutkimuksen tuloksena todettiin Kymppi-koulutusohjelmien sisältäneen oikeita asioita ja vaikuttaneen ainakin osaan yrityksistä Kymppi-toimintaa kehittäen ja toimintaa tehostaen. Tutkimuksen tuloksena kävi ilmi, että osallistujat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä koulutusohjelmaan sellaisenaan. Kaikkia määritettyjä arviointikriteerejä ei kuitenkaan saavutettu, vaan kehittämiskohteitakin löytyi. Kehittämisehdotuksissa kiinnitettiin huomiota muun muassa esimiesten ja yritysten osallistamiseen, ennakko- ja välitehtäviin sekä oppimisprosessin tarkempaan määrittelyyn. Kehittämisehdotuksien toteuttamisen myötä koulutuksesta voidaan saada entistä vaikuttavampi kokonaisuus tulevissa toteutuksissa.
 
The objective of this thesis was to evaluate the effectiveness of Kymppi training program from the participants’ and their employers’ point of view. Another aim was to define the features of a good Kymppi training program. Research questions were how the Kymppi practices have developed as a result of participating in the training program, how the participants and their employers have evaluated the training programs during the program and 5-20 months after the training program ended, and what a good Kymppi training program is like. After answering the research questions, the development proposals can be made to make the training program even more effective and valuable to the participants and their employers in the future.

The study was carried out as an evaluation research, whose objective was to determine the effectiveness and impacts of the two training programs executed earlier. Implementations of the two training programs were slightly different. Methods of this study were document analysis and inquiry. The document analysis was conducted to analyze the execution and content of the training programs. Also, the feedback given during the training program was analyzed by document analysis. The aim of the inquiries was to find out the current state of participants and their employers regarding Kymppi practices and the results of the training program. Based on the results, impact evaluation was conducted, and the features of a good Kymppi training program were defined. The development proposals to future implementations were made based on the results of the study, the features of a good Kymppi training program, and the theory discussed in the thesis.

The study revealed that, to some extent, Kymppi training program has proper contents, and it has impacted positively on at least some of the participants and their employers. Overall, results show that participants are mainly pleased with the training program as it is. However, all the evaluation criteria were not met and some development needs for the training program were identified. The development proposals paid attention to, among other things, the involvement of supervisors and companies, preliminary and intermediate tasks, and to a more precise definition of the learning process. The development proposals can be used by the commissioner to develop the training program to be even more effective in the future implementations.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste