Kapasiteettiohjaustoiminnon käyttöönottoprosessi ja koulutuksen jälkiarviointi
Ståhlberg, Marianne (2021)
Ståhlberg, Marianne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103083035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103083035
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli kuvata uuden kapasiteettiohjaustoiminnon käyttöönottoprosessia operatiivisessa liikenteenhoidossa ja ensimmäistä kertaa järjestettävän kapasiteettiohjaajakoulutuksen suunnittelua ja toteutusta, sekä arvioida kuinka koulutus valmisti tulevat kapasiteettiohjaajat uusiin tehtäviinsä. Kapasiteettiohjaustoiminto on uusi operatiivinen Väyläviraston tilaama palvelu, ja toiminto otettiin ensimmäisenä käyttöön Fintrafficin Helsingin ohjauskeskuksessa Helsingin ja Ilmalan ratapihoilla marraskuussa 2020. Raidekapasiteetinhallinnan kehittämisen tavoitteena on parantaa rautatieliikenteen harjoittajien tasapuolisia toimintamahdollisuuksia ratapihoilla.
Työssä kuvataan ratapihakapasiteetin kehittäminen Suomessa ja tausta kehittämistarpeelle. Työssä on esitelty Helsingin aseman ja Ilmalan varikon ratapihat ja niiden toimintojen vastuutahot, sekä Helsingin ohjauskeskuksen toiminnot. Kapasiteetinhallinnan järjestelmän ja toiminnan kehittäminen Suomessa on kuvattu työssä ja näitä asioita on verrattu Ruotsin ratakapasiteetinhallinnan nykytilanteeseen. Tutkimustulokset koostettiin koulutukseen ja työnopastukseen osallistuneille pidettyjen haastatteluiden ja työssä laaditun kyselyn pohjalta. Koulutukseen osallistuneiden havaintojen perusteella koulutus oli varsin onnistunut, kun otettiin huomioon se, että koulutus oli ensimmäinen laatuaan. Työn johtopäätelmissä on esitelty kehityskohteita, joiden avulla pystytään kehittämään tulevia kapasiteettiohjauskoulutuksia, niin koulutuksen sisällön ja materiaalin, kuin työskentelytapojen osalta. The aim of this thesis project was to describe the implementation process of the new capacity controller operations in operative traffic management and how the capacity controller training, arranged for the first time, was planned and carried through. Also, the aim was to evaluate how the training prepared the future capacity controllers for their new duty. Capacity controlling operation is a new service provided by Fintraffic Railway Ltd. It was commissioned by the Finnish Transport Infrastructure Agency and the operation first started at the controller center of Fintraffic in Helsinki in the railway yards of Helsinki and Ilmala in November 2020. Track capacity management was developed in order to create equal opportunities for operators in railway yards.
The thesis discusses the development of railway yard capacity in Finland and the background for development needs. The railway yards of Helsinki and Ilmala and the functions of the controller center of Helsinki are also presented in this thesis. The development of the capacity management system and operation in Finland is discussed as well and these issues are compared with their present state in Sweden. The research results were gathered from the survey that was created as a part of this thesis project and by interviewing the employees that took part in the training and orientation course. Based on the observations the course was quite a success, considering it being the first of its kind. The conclusion chapter introduces targets for development, by which it is possible to improve the content, materials and working methods of future capacity controller training.
Työssä kuvataan ratapihakapasiteetin kehittäminen Suomessa ja tausta kehittämistarpeelle. Työssä on esitelty Helsingin aseman ja Ilmalan varikon ratapihat ja niiden toimintojen vastuutahot, sekä Helsingin ohjauskeskuksen toiminnot. Kapasiteetinhallinnan järjestelmän ja toiminnan kehittäminen Suomessa on kuvattu työssä ja näitä asioita on verrattu Ruotsin ratakapasiteetinhallinnan nykytilanteeseen. Tutkimustulokset koostettiin koulutukseen ja työnopastukseen osallistuneille pidettyjen haastatteluiden ja työssä laaditun kyselyn pohjalta. Koulutukseen osallistuneiden havaintojen perusteella koulutus oli varsin onnistunut, kun otettiin huomioon se, että koulutus oli ensimmäinen laatuaan. Työn johtopäätelmissä on esitelty kehityskohteita, joiden avulla pystytään kehittämään tulevia kapasiteettiohjauskoulutuksia, niin koulutuksen sisällön ja materiaalin, kuin työskentelytapojen osalta.
The thesis discusses the development of railway yard capacity in Finland and the background for development needs. The railway yards of Helsinki and Ilmala and the functions of the controller center of Helsinki are also presented in this thesis. The development of the capacity management system and operation in Finland is discussed as well and these issues are compared with their present state in Sweden. The research results were gathered from the survey that was created as a part of this thesis project and by interviewing the employees that took part in the training and orientation course. Based on the observations the course was quite a success, considering it being the first of its kind. The conclusion chapter introduces targets for development, by which it is possible to improve the content, materials and working methods of future capacity controller training.