"Ku mulle näytetään peukkuu": Tuen muotoja varhaiskasvatuksessa sosiaalis-emotionaalisissa haasteissa varhaiskasvattajien kertomana
Heikkilä, Jonna (2021)
Heikkilä, Jonna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103083047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103083047
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia miten varhaiskasvattajat tukevat lapsen sosiaalis-emotionaalista kehitystä varhaiskasvatuksessa. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja sen aineisto on muodostunut aiempien tutkimusten tuloksista. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää erilaisia tukimuotoja, joita hyödynnettiin varhaiskasvatuksessa lapsen sosiaalis-emotionaalista kehitystä tukiessa.
Tutkimustuloksista selvisi, että sosiaalis-emotionaalisten taitojen kehittymiseen hyödynnettiin erilaisia pedagogisen ja rakenteellisen tuen muotoja. Pedagogisiin menetelmiin lukeutui lämmin sekä positiivinen suhtautuminen ja vuorovaikutus lapseen, moniammatillinen yhteistyö sekä opetuksen ja ohjauksen sisältö. Tulokset antoivat myös kattavan katsauksen haastavien tilanteiden käsittelyyn ja hallintaan. Rakenteelliseen tukeen lukeutui ryhmien koko ja rakenne, tilat ja ympäristö, henkilöstön määrä sekä lisäkouluttautumismahdollisuudet.
Johtopäätöksenä voidaankin todeta, että erilaisia tuen menetelmiä ja välineitä löytyy kattavasti ja tuen antamiseen sitoudutaan varhaiskasvatuksessa pohtimalla tukimenetelmiä jokaisen lapsen kohdalla yksilöllisesti. Esille kuitenkin nousi resurssien vähyys koskien rakenteellista tukea, minkä koettiin vähentävän annettavan tuen laatua.
Tutkimustuloksista selvisi, että sosiaalis-emotionaalisten taitojen kehittymiseen hyödynnettiin erilaisia pedagogisen ja rakenteellisen tuen muotoja. Pedagogisiin menetelmiin lukeutui lämmin sekä positiivinen suhtautuminen ja vuorovaikutus lapseen, moniammatillinen yhteistyö sekä opetuksen ja ohjauksen sisältö. Tulokset antoivat myös kattavan katsauksen haastavien tilanteiden käsittelyyn ja hallintaan. Rakenteelliseen tukeen lukeutui ryhmien koko ja rakenne, tilat ja ympäristö, henkilöstön määrä sekä lisäkouluttautumismahdollisuudet.
Johtopäätöksenä voidaankin todeta, että erilaisia tuen menetelmiä ja välineitä löytyy kattavasti ja tuen antamiseen sitoudutaan varhaiskasvatuksessa pohtimalla tukimenetelmiä jokaisen lapsen kohdalla yksilöllisesti. Esille kuitenkin nousi resurssien vähyys koskien rakenteellista tukea, minkä koettiin vähentävän annettavan tuen laatua.