Tapahtumamarkkinointi osana uusasiakashankintaa : Sampo Pankki Rakentaminen & Sisustaminen - messuilla
Kutinlahti, Kimmo (2012)
Kutinlahti, Kimmo
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812263
Tiivistelmä
Nykyään kilpailu asiakkaista ja heidän huomiostaan on kovaa. Mainonnan määrä on valtavaa ja uusia yrityksiä tulee markkinoille jatkuvasti, joten erottuminen muuttuu koko ajan haastavammaksi. Yksisuuntainen viestintä katoaa viestitulvaan, joten entistä enemmän tarvitaan vuorovaikutusta asiakkaan ja yrityksen välillä. Asiakkaille on tarjottava henkilökohtaisia kokemuksia, joilla asiakassuhdetta saadaan syvennettyä. Yrityksille onkin tullut aika etsiä vaihtoehtoisia tapoja kohdata asiakkaansa. Yksi väline on tapahtumamarkkinointi.
Opinnäytetyössä tarkastellaan asiakassuhteen rakentamista markkinoinnin välineillä. Työ sisältää tapahtumamarkkinoinnin prosessin, jonka avulla selvitetään millaisia erilaisia tapahtumia on sekä kerrotaan mitä tulee ottaa huomioon onnistuneen tapahtuman järjestämisessä. Lisäksi työssä tarkastellaan tapahtumamarkkinoinnin vahvuuksia markkinointiviestinnässä sekä tapahtumamarkkinoinnin roolia osana markkinoinnin kokonaisuutta.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Sampo Pankki Oyj:lle. Työn empiirisen osan tavoitteena on tutkia saadaanko Rakentaminen & Sisustaminen – messuille käytetyllä panostuksella haluttuja tuloksia aikaan. Opinnäytetyössä seurataan Sampo Pankin valmistautumista messuille ja arvioidaan tuloksia messuilta saatujen tietojen ja kokemusten perusteella.
Työn tavoitteena on myös toimia ohjeena toimeksiantajalle tapahtuman järjestämisessä. Työtä voidaan hyödyntää toimeksiantajan tapahtumamarkkinoinnin kehittämisessä. Työn tulokset osoittavat messujen käytön haasteellisuuden uusasiakashankinnan välineenä. Messujen suuresta kävijämäärästä huolimatta on vaikeaa löytää potentiaaliset asiakkaat. Tulokset kuitenkin vahvistavat tapahtumamarkkinoinnin hyödyllisyyttä markkinointiviestinnän osana sen monipuolisuuden vuoksi.
Opinnäytetyössä tarkastellaan asiakassuhteen rakentamista markkinoinnin välineillä. Työ sisältää tapahtumamarkkinoinnin prosessin, jonka avulla selvitetään millaisia erilaisia tapahtumia on sekä kerrotaan mitä tulee ottaa huomioon onnistuneen tapahtuman järjestämisessä. Lisäksi työssä tarkastellaan tapahtumamarkkinoinnin vahvuuksia markkinointiviestinnässä sekä tapahtumamarkkinoinnin roolia osana markkinoinnin kokonaisuutta.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Sampo Pankki Oyj:lle. Työn empiirisen osan tavoitteena on tutkia saadaanko Rakentaminen & Sisustaminen – messuille käytetyllä panostuksella haluttuja tuloksia aikaan. Opinnäytetyössä seurataan Sampo Pankin valmistautumista messuille ja arvioidaan tuloksia messuilta saatujen tietojen ja kokemusten perusteella.
Työn tavoitteena on myös toimia ohjeena toimeksiantajalle tapahtuman järjestämisessä. Työtä voidaan hyödyntää toimeksiantajan tapahtumamarkkinoinnin kehittämisessä. Työn tulokset osoittavat messujen käytön haasteellisuuden uusasiakashankinnan välineenä. Messujen suuresta kävijämäärästä huolimatta on vaikeaa löytää potentiaaliset asiakkaat. Tulokset kuitenkin vahvistavat tapahtumamarkkinoinnin hyödyllisyyttä markkinointiviestinnän osana sen monipuolisuuden vuoksi.