Hyvää ruokaa helpolla! asiakastyytyväisyystutkimus : Neljän Ruoka Oy
Alilonttinen, Matti (2012)
Alilonttinen, Matti
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812237
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Neljän Ruoka Oy:n asiakkaitten asiakastyytyväisyyttä, palvelun laatua ja mielikuvia yrityksestä. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvitetään asiakkaiden taustatietoja ja asiakasuskollisuutta. Myös yrityksen uusien Internet-sivujen toimivuutta tutkittiin.
Tutkimuksen teoreettinen osa koostuu palvelua ja palvelun laatua, markkinointia ja asiakastyytyväisyyttä käsittelevästä kirjallisuudesta. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin pääsääntöisesti kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Asiakastyytyväisyyskysely suoritettiin sähköpostikyselyllä keväällä 2012. Kyselylomake laadittiin toimeksiantaja yrityksen toiveiden mukaiseksi. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 180 kappaletta, jotka analysoitiin Webrobol ja SPSS-Statistics ohjelmilla.
Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että Neljän Ruoka Oy:n asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun ja asiakastyytyväisyys on hyvällä tasolla. Tulosten perusteella on Neljän Ruuan palvelu onnistunut vastaamaan asiakkaiden odotuksiin, joten palvelun laatua voidaan pitää hyvänä. 86 prosenttia vastanneista suosittelisi palvelua ystävilleen, mikä kertoo asiakkaiden positiivisesta mielikuvasta yritystä kohtaan.
Tutkimuksen teoreettinen osa koostuu palvelua ja palvelun laatua, markkinointia ja asiakastyytyväisyyttä käsittelevästä kirjallisuudesta. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin pääsääntöisesti kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Asiakastyytyväisyyskysely suoritettiin sähköpostikyselyllä keväällä 2012. Kyselylomake laadittiin toimeksiantaja yrityksen toiveiden mukaiseksi. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 180 kappaletta, jotka analysoitiin Webrobol ja SPSS-Statistics ohjelmilla.
Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että Neljän Ruoka Oy:n asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun ja asiakastyytyväisyys on hyvällä tasolla. Tulosten perusteella on Neljän Ruuan palvelu onnistunut vastaamaan asiakkaiden odotuksiin, joten palvelun laatua voidaan pitää hyvänä. 86 prosenttia vastanneista suosittelisi palvelua ystävilleen, mikä kertoo asiakkaiden positiivisesta mielikuvasta yritystä kohtaan.