Projektiosaamisen tarve ja IPMA-kompetenssit rakennusalalla
Leivo, Mika (2012)
Leivo, Mika
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511680
Tiivistelmä
Rakennusalalla projektit ovat arkipäivää. Voidaan todeta, että tyypillinen rakennushanke täyttää projektille asetetut määrittelyt hyvin täsmällisesti. Kyseessä on yleensä ainutkertainen, tiettyä tavoitetta varten koottu joukko resursseja, jolla on budjetti ja aikataulu. Rakennusprojektin tavoitteena on saada aikaiseksi konkreettinen lopputulos, kuten talo, tie, silta tai muu vastaava rakennus. Rakennusprojektit noudattavat hyvin pitkälle yleensä samaa toimintatapaa vaikka useimmilla rakennusprojekteilla on omat erityispiirtensä riippuen erityisesti projektin laajuudesta. Rakennusalalla vallitseva hankkeiden pilkkominen osaurakoiksi ja niiden kilpailutus korostaa alalla tarvittavaa projektiosaamista ja toisaalta sen puutetta.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan kuinka erilaisten koulutusorganisaatioiden tuottama projektiosaamista tuottava koulutus ja tutkinnot kohtaavat käytännön tarpeita rakennusalalla tässä työssä käytetyn aineiston valossa. Käytännön tarpeita on tutkittu sekä kirjallisuustutkimuksella sekä haastattelemalla rakennusalalla pitkään projekteissa toimineita henkilöitä.
Tätä työtä varten on käyty läpi erilaisia rakennusalan tutkintoja, yksittäisiä kursseja ja pätevyyksiä sekä myös rakennusalan tutkintoon johtavaa koulutusta. Näiden vertailukohtana on käytetty IPMA:n projektipäällikön kompetensseja sekä haastatteluissa esiin nousseita osaamistarpeita. Tältä pohjalta on tehty koulutuskohtainen kompetenssien vertailu sekä tarveanalyysi siitä, minkälaista osaamista tällä hetkellä tuotetaan ja mille osaamiselle olisi tarvetta.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan kuinka erilaisten koulutusorganisaatioiden tuottama projektiosaamista tuottava koulutus ja tutkinnot kohtaavat käytännön tarpeita rakennusalalla tässä työssä käytetyn aineiston valossa. Käytännön tarpeita on tutkittu sekä kirjallisuustutkimuksella sekä haastattelemalla rakennusalalla pitkään projekteissa toimineita henkilöitä.
Tätä työtä varten on käyty läpi erilaisia rakennusalan tutkintoja, yksittäisiä kursseja ja pätevyyksiä sekä myös rakennusalan tutkintoon johtavaa koulutusta. Näiden vertailukohtana on käytetty IPMA:n projektipäällikön kompetensseja sekä haastatteluissa esiin nousseita osaamistarpeita. Tältä pohjalta on tehty koulutuskohtainen kompetenssien vertailu sekä tarveanalyysi siitä, minkälaista osaamista tällä hetkellä tuotetaan ja mille osaamiselle olisi tarvetta.