Sosiaalinen media asiakaskysely : case Kemikalio Fresh
Salmela, Riam (2012)
Salmela, Riam
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112418
Tiivistelmä
Sosiaalisen median käyttö on yleistynyt viime aikoina, ja sen suosio kasvaa kiihtyvällä tahdilla. Sosiaalinen media luo uusia mahdollisuuksia markkinointiin ja viestintään. Markkinoinnin tai mainonnan parissa työskentelevät eivät voi enää välttyä sosiaaliselta medialta. Yritysten on yksinkertaisesti vain mentävä sinne missä asiakkaat ovat.
Tämä opinnäytetyö sisältää sekä teoriaosuuden että kyselytutkimuksen. Teoriaosuudessa käydään lyhyesti läpi sosiaalista mediaa, sekä niitä mahdollisuuksia ja hyötyjä joita yhteisöllinen media toisi yritykselle. Työn case-yritys on kosmetiikkakauppa Kemikalio Fresh. Opinnäytetyössä tarkasteltiin sosiaalista media työkaluna markkinoinnissa.
Opinnäytetyössä tutkittiin ja selvitettiin, kannattaako case-yrityksen liittyä yhteisölliseen mediaan. Yritys on tähän asti keskittynyt mainostamaan lehdissä ja yrityksen omilla internetsivuilla, eikä sosiaalista mediaa ole vielä otettu käyttöön. Pelko ja osaamisen puute on ollut suurin syy siihen, miksi yritys ei ole markkinoinut sosiaalisessa mediassa. Asiakaskyselyllä selvitettiin, mitä mieltä yrityksen asiakkaat ovat sosiaalisesta mediasta ja ovatko he valmiita käyttämään yhteisöllistä mediaa.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselynä talven 2011- 2012 aikana. Kyselyjä jaettiin 50 kappaletta, ja niistä palautettiin 41 kappaletta. Tutkimuksen tilastointia ja analysointia varten käytettiin SPSS-ohjelmaa.
Tutkimustulokset osoittavat sen, että vaikka sosiaalinen media kiinnostaa nuorempaa sukupolvea, niin kiinnostus ikääntyneiden keskuudessa on vähäisempää. Suurin osa yrityksen asiakkaista on keski-ikäisiä, joten pääteltäväksi jää, onko sosiaalisesta mediasta toivottua hyötyä.
Tämä opinnäytetyö sisältää sekä teoriaosuuden että kyselytutkimuksen. Teoriaosuudessa käydään lyhyesti läpi sosiaalista mediaa, sekä niitä mahdollisuuksia ja hyötyjä joita yhteisöllinen media toisi yritykselle. Työn case-yritys on kosmetiikkakauppa Kemikalio Fresh. Opinnäytetyössä tarkasteltiin sosiaalista media työkaluna markkinoinnissa.
Opinnäytetyössä tutkittiin ja selvitettiin, kannattaako case-yrityksen liittyä yhteisölliseen mediaan. Yritys on tähän asti keskittynyt mainostamaan lehdissä ja yrityksen omilla internetsivuilla, eikä sosiaalista mediaa ole vielä otettu käyttöön. Pelko ja osaamisen puute on ollut suurin syy siihen, miksi yritys ei ole markkinoinut sosiaalisessa mediassa. Asiakaskyselyllä selvitettiin, mitä mieltä yrityksen asiakkaat ovat sosiaalisesta mediasta ja ovatko he valmiita käyttämään yhteisöllistä mediaa.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselynä talven 2011- 2012 aikana. Kyselyjä jaettiin 50 kappaletta, ja niistä palautettiin 41 kappaletta. Tutkimuksen tilastointia ja analysointia varten käytettiin SPSS-ohjelmaa.
Tutkimustulokset osoittavat sen, että vaikka sosiaalinen media kiinnostaa nuorempaa sukupolvea, niin kiinnostus ikääntyneiden keskuudessa on vähäisempää. Suurin osa yrityksen asiakkaista on keski-ikäisiä, joten pääteltäväksi jää, onko sosiaalisesta mediasta toivottua hyötyä.