NESTE OIL RALLY SPECTATOR IN LAHTI 2012 : Profile, customer satisfaction and willingness to rec-ommend the event
Lassila, Aki (2012)
Lassila, Aki
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060912337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060912337
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää Neste Oil Ralli Lahden kävijäprofiili, tyytyväisyystekijät sekä halu suositella tapahtumaa. Tutkimus toteutettiin 28–30.7.2011 ajetun Neste Oil Rallin aikaan. Tutkimuksen päätavoite oli saada selville Lahden rallitapahtumassa vierailleen katsojan profiilin omi-naispiirteitä. Lisäksi tutkimuksessa pohdittiin, että mihin asioihin kävijät ovat tyytyväisiä ja löytyisikö heidän profiilistaan seikkoja ja tyytyväisyystekijöitä, jotka vaikuttivat heidän haluun suositella ta-pahtumaa. Tutkimuksessa nostettiin myös esille Lahden satamatapahtuman ja Jokimaan erikoiskokeen kävijöiden profiilien eroavaisuuksia. Tutkimus toteutettiin Lahdessa 29.7.2011 haastattelemalla vierailijoita kummallakin tapahtuma-alueella ja haastatteluja kerättiin yhteensä 214 kappaletta.
Tutkimuksessa saatiin luotua kuva Lahden tapahtumien kävijästä sekä siitä, mihin asioihin he olivat olleet tyytyväisiä ja mitkä asiat vaikuttivat haluun suositella tapahtumaa. Tyytyväisimpiä oltiin Lahden satama-alueeseen sekä tapahtuman yleisilmeeseen. Se, kuinka monta kertaa henkilö oli ottanut osaa rallitapahtumaan, oli yksi tekijä selittämään kävijän halua suositella sitä muille. Myös satama-alueen ja Jokimaan erikoiskokeen kävijäprofiileissa huomattiin selkeitä eroavaisuuksia, etenkin demografisissa tekijöissä.
Tulevaisuudessa tutkimusta voitaisiin jatkaa tarkastelemalla tarkemmin ilmaistapahtumaan ja maksul-liselle erikoiskokeelle osallistuvien katsojien profiilia. Tutkimuksessa saatiin alustavia viitteitä siitä, että nämä asiakaskunnat poikkeavat toisistaan melko suuresti. Samankaltainen tutkimus voitaisiin suorittaa myös Jyväskylässä tutkimalla Paviljongin alueella vierailevien ihmisiä sekä erikoiskokeille osallistuvien kävijöiden eroavaisuuksia.
Tutkimuksessa saatiin luotua kuva Lahden tapahtumien kävijästä sekä siitä, mihin asioihin he olivat olleet tyytyväisiä ja mitkä asiat vaikuttivat haluun suositella tapahtumaa. Tyytyväisimpiä oltiin Lahden satama-alueeseen sekä tapahtuman yleisilmeeseen. Se, kuinka monta kertaa henkilö oli ottanut osaa rallitapahtumaan, oli yksi tekijä selittämään kävijän halua suositella sitä muille. Myös satama-alueen ja Jokimaan erikoiskokeen kävijäprofiileissa huomattiin selkeitä eroavaisuuksia, etenkin demografisissa tekijöissä.
Tulevaisuudessa tutkimusta voitaisiin jatkaa tarkastelemalla tarkemmin ilmaistapahtumaan ja maksul-liselle erikoiskokeelle osallistuvien katsojien profiilia. Tutkimuksessa saatiin alustavia viitteitä siitä, että nämä asiakaskunnat poikkeavat toisistaan melko suuresti. Samankaltainen tutkimus voitaisiin suorittaa myös Jyväskylässä tutkimalla Paviljongin alueella vierailevien ihmisiä sekä erikoiskokeille osallistuvien kävijöiden eroavaisuuksia.