Revisorns roll i småföretag
Niemi, Marja-Leena (2012)
Niemi, Marja-Leena
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061012353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061012353
Tiivistelmä
Sammandrag:
Målet med detta examensarbete är att kartlägga skillnader i förväntningar (förväntningsgap) av en revisor, en övervakare och två kunder (en småföretagare och en mikroföretagare), om revisorns roll i små- och mikroföretag i Finland. Enligt Troberg och Viitanen (2001) finns det förväntningsgap på tre olika områden inom revision i Finland: 1. Att upptäcka och rapportera om missbruk som sker i företag, 2. Att evaluera och rapportera om företagens nära framtida verksamhetsmöjligheter, 3. Gränsen för lämpliga konsulteringstjänster som en revisor kan erbjuda. Enligt revisionslagen ingår i en revision: granskning av bokföring, bokslut och förvaltning. En revisor kan erbjuda förutom revision även konsulteringstjänster åt sina kunder, men revisorn skall alltid hålla sig oberoende i förhållande till det företag som revideras. Enligt lagar, standarder och regler är revisionens mål och revisorns roll densamma både i små och stora företag. Men enligt agentteorin (Jensen & Meckling 1976) växer revisionens betydelse med företagets storlek. Å andra sidan har småföretag ofta på grund av sin lilla storlek mindre eget ekonomiskt kunnande. Därför kan småföretagare förvänta sig att revisorn rådgör sin kund då de till exempel gör sitt bokslut, även om det inte hör till en revisors uppgifter enligt lagen. Kartläggningen utförs som en kvalitativ semistrukturerad intervju-undersökning. Alla fyra intervjuade har erfarenhet av revision under tiotals år. Resultaten visar inget betydande förväntningsgap om revisors plikt att upptäcka och rapportera om 1) missbruk och 2) företagets verksamhetsmöjligheter. Alla fyra intervjuade hade ungefär samma åsikt och deras åsikter är i linje med lagar och regler. Alla fyra anser viktigt att en revisor har möjlighet att rådge småföretag i vissa ekonomiska frågor och att detta inte skapar ett alvarligt hot mot revisorns oberoende. Man kan säga att det i denna fråga finns ett förväntningsgap mellan intervjusvaren och gällande lagar som inte gör någon skillnad mellan små och stora företag om revisorns oberoende. På basen av resultaten i detta arbete kan man säga, att när man i framtiden utvecklar revisionslagar bör man erkänna att en revisors roll som rådgivare är mycket viktig för småföretag. Revisorerna själva har en viktig roll i hur de i framtiden utvecklar sitt arbete och sina tjänster för klienternas och samhällets bästa. Abstract:
Purpose of this Master’s Thesis is to analyze differences in views (expectation gap) of an auditor, a supervisor of the profession, and clients on the role of an auditor in small and micro firms in Finland. According to Troberg and Viitanen (2001), this expectation gap exists in three areas in auditing in Finland: 1) detecting and reporting fraud 2) assessing and reporting going concern assumption of the client firm 3) boundaries of consulting services that the auditor can provide to the audit client. According to Auditing Act, auditing covers inspection of bookkeeping, financial statements, and administration of the firm. The auditor may also provide advisory services to the client but provision of these services shall not threat the auditor’s independence. Legislation, standards and rules on auditing do not differentiate auditor’s role between small and large firms. However, based on agency theory (Jensen & Meckling 1976) the significance of an audit increases with the client size. On the other hand, small firms usually lack knowledge on accounting. Therefore, the entrepreneur may expect that the auditor provides advice on preparation of financial statements even if according to legislation this is beyond the scope of an audit. This Thesis is conducted as a qualitative semi-structured interview. All four interviewees have been involved in auditing for decades. The results show no clear expectation gap in the areas of and auditor’s responsibility to detect and report 1) fraud and 2) going concern uncertainties. All four participants had similar views which were also consistent with the rule of law. All four considered the auditor’s ability to provide business advice important, and that provision of advisory services would not be a serious threat to auditor’s independence in small firms. This view, however, seems to be inconsistent with the prevailing laws, showing an expectation gap between perceptions of persons interviewed and legislation, which makes no distinction between small and large firms regarding auditor independence. In the light of the results of this Thesis it is vital to recognize the importance of the auditor’s role as business advisor of small firms in the legislative work regarding auditing. Obviously, auditors themselves have a key role in improving their services to the benefit of their clients and society in the future.
Målet med detta examensarbete är att kartlägga skillnader i förväntningar (förväntningsgap) av en revisor, en övervakare och två kunder (en småföretagare och en mikroföretagare), om revisorns roll i små- och mikroföretag i Finland. Enligt Troberg och Viitanen (2001) finns det förväntningsgap på tre olika områden inom revision i Finland: 1. Att upptäcka och rapportera om missbruk som sker i företag, 2. Att evaluera och rapportera om företagens nära framtida verksamhetsmöjligheter, 3. Gränsen för lämpliga konsulteringstjänster som en revisor kan erbjuda. Enligt revisionslagen ingår i en revision: granskning av bokföring, bokslut och förvaltning. En revisor kan erbjuda förutom revision även konsulteringstjänster åt sina kunder, men revisorn skall alltid hålla sig oberoende i förhållande till det företag som revideras. Enligt lagar, standarder och regler är revisionens mål och revisorns roll densamma både i små och stora företag. Men enligt agentteorin (Jensen & Meckling 1976) växer revisionens betydelse med företagets storlek. Å andra sidan har småföretag ofta på grund av sin lilla storlek mindre eget ekonomiskt kunnande. Därför kan småföretagare förvänta sig att revisorn rådgör sin kund då de till exempel gör sitt bokslut, även om det inte hör till en revisors uppgifter enligt lagen. Kartläggningen utförs som en kvalitativ semistrukturerad intervju-undersökning. Alla fyra intervjuade har erfarenhet av revision under tiotals år. Resultaten visar inget betydande förväntningsgap om revisors plikt att upptäcka och rapportera om 1) missbruk och 2) företagets verksamhetsmöjligheter. Alla fyra intervjuade hade ungefär samma åsikt och deras åsikter är i linje med lagar och regler. Alla fyra anser viktigt att en revisor har möjlighet att rådge småföretag i vissa ekonomiska frågor och att detta inte skapar ett alvarligt hot mot revisorns oberoende. Man kan säga att det i denna fråga finns ett förväntningsgap mellan intervjusvaren och gällande lagar som inte gör någon skillnad mellan små och stora företag om revisorns oberoende. På basen av resultaten i detta arbete kan man säga, att när man i framtiden utvecklar revisionslagar bör man erkänna att en revisors roll som rådgivare är mycket viktig för småföretag. Revisorerna själva har en viktig roll i hur de i framtiden utvecklar sitt arbete och sina tjänster för klienternas och samhällets bästa.
Purpose of this Master’s Thesis is to analyze differences in views (expectation gap) of an auditor, a supervisor of the profession, and clients on the role of an auditor in small and micro firms in Finland. According to Troberg and Viitanen (2001), this expectation gap exists in three areas in auditing in Finland: 1) detecting and reporting fraud 2) assessing and reporting going concern assumption of the client firm 3) boundaries of consulting services that the auditor can provide to the audit client. According to Auditing Act, auditing covers inspection of bookkeeping, financial statements, and administration of the firm. The auditor may also provide advisory services to the client but provision of these services shall not threat the auditor’s independence. Legislation, standards and rules on auditing do not differentiate auditor’s role between small and large firms. However, based on agency theory (Jensen & Meckling 1976) the significance of an audit increases with the client size. On the other hand, small firms usually lack knowledge on accounting. Therefore, the entrepreneur may expect that the auditor provides advice on preparation of financial statements even if according to legislation this is beyond the scope of an audit. This Thesis is conducted as a qualitative semi-structured interview. All four interviewees have been involved in auditing for decades. The results show no clear expectation gap in the areas of and auditor’s responsibility to detect and report 1) fraud and 2) going concern uncertainties. All four participants had similar views which were also consistent with the rule of law. All four considered the auditor’s ability to provide business advice important, and that provision of advisory services would not be a serious threat to auditor’s independence in small firms. This view, however, seems to be inconsistent with the prevailing laws, showing an expectation gap between perceptions of persons interviewed and legislation, which makes no distinction between small and large firms regarding auditor independence. In the light of the results of this Thesis it is vital to recognize the importance of the auditor’s role as business advisor of small firms in the legislative work regarding auditing. Obviously, auditors themselves have a key role in improving their services to the benefit of their clients and society in the future.