Asiakastyytyväisyys ja palvelun laatu kohteena Kaljaasi Ihana
Heikintalo, Heli (2012)
Heikintalo, Heli
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052710055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052710055
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tehdä asiakastyytyväisyyskysely kaljaasi Ihanalla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli yleisöristeilyillä toteutetuilla kyselyillä kartoittaa asiakkaiden tyytyväisyyttä juuri aloitettuihin risteilyihin ja näiden kyselyjen perusteella tehdä mahdollisia kehitysehdotuksia.
Perinnelaivayhdistys Ihana ry on elvyttänyt laivarakentamista Luvialla ja rakentanut talkoovoimin Kaljaasi Ihanan. Ihana laskettiin vesille heinäkuussa 2010 ja se aloitti yleisöpurjehdukset kesällä 2011.
Viitekehys koostuu asiakastyytyväisyyden, palvelun laadun ja elämysmatkailun tarkastelusta. Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimus ja kyselylomakkeessa oli strukturoituja kysymyksiä sekä tilaa avoimelle palautteelle.
Tuloksista ilmeni, että suuria muutoksia ei toimintaan ole tarvetta tehdä. Kehittämistarvetta ilmeni jonkin verran ohjelmatarjonnassa ja pieniä muutoksia toivottiin myös muihin risteilyn osa-alueisiin, kuten parempaa opastusta lähtösatamaan sekä joidenkin asiakkaiden toiveissa oli esimerkiksi pidempi reitti. Eriäviä mielipiteitä tuli alkoholista, joku toivoi alkoholia myytäväksi ja toinen taas oli todella tyytyväinen, ettei sitä ollut tarjolla.
Risteilylle toivottiin myös jonkinlaista ohjelmaa, musiikkia, tarinaa saarista, reittiselostusta, lisää tietoa Ihanasta ja jopa yhteislaulua. Toiset asiakkaat olivat kuitenkin tyytyväisiä, vaikka mitään erityistä ohjelmaa ei olisi ollutkaan.
Perinnelaivayhdistys Ihana ry on elvyttänyt laivarakentamista Luvialla ja rakentanut talkoovoimin Kaljaasi Ihanan. Ihana laskettiin vesille heinäkuussa 2010 ja se aloitti yleisöpurjehdukset kesällä 2011.
Viitekehys koostuu asiakastyytyväisyyden, palvelun laadun ja elämysmatkailun tarkastelusta. Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimus ja kyselylomakkeessa oli strukturoituja kysymyksiä sekä tilaa avoimelle palautteelle.
Tuloksista ilmeni, että suuria muutoksia ei toimintaan ole tarvetta tehdä. Kehittämistarvetta ilmeni jonkin verran ohjelmatarjonnassa ja pieniä muutoksia toivottiin myös muihin risteilyn osa-alueisiin, kuten parempaa opastusta lähtösatamaan sekä joidenkin asiakkaiden toiveissa oli esimerkiksi pidempi reitti. Eriäviä mielipiteitä tuli alkoholista, joku toivoi alkoholia myytäväksi ja toinen taas oli todella tyytyväinen, ettei sitä ollut tarjolla.
Risteilylle toivottiin myös jonkinlaista ohjelmaa, musiikkia, tarinaa saarista, reittiselostusta, lisää tietoa Ihanasta ja jopa yhteislaulua. Toiset asiakkaat olivat kuitenkin tyytyväisiä, vaikka mitään erityistä ohjelmaa ei olisi ollutkaan.