ELOTTOMASTA ELÄVÄKSI : Kuokkalan kartanon esittelyvideon tuotanto
Koskela, Tuuli (2012)
Koskela, Tuuli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212493
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kuvaa lyhyen dokumenttielokuvan tuottamisen työvaiheita sekä niitä haasteita, joita elokuvantekijä kohtaa vastatessaan koko projektista yksin. Opinnäytteen toiminnallisena osana tekijä valmisti esittelyvideon Jyväskylässä sijaitsevasta Kuokkalan kartanosta. Video toteutettiin toimeksiantona Kauko Sorjosen säätiölle. Kuokkalan kartano on yleisölle avoinna oleva kulttuurikohde, jossa ei toimi opasta, vaan rakennuksen historia ja arkkitehtuuri esitellään vierailijoille elokuvan avulla. Opinnäytetyön kuvaaman videon tarkoituksena oli korvata edellinen vastaava teos, jonka sisältämät tiedot olivat vanhentuneet. Opinnäytetyössä käsitellään lyhyesti elokuvanteon koko prosessi, mutta pääpaino on käsikirjoitusvaiheen kuvaamisessa.
Lopullisessa lyhytdokumentissa tehdyt sisällölliset ja muodolliset ratkaisut perustuivat kirjallisuudessa esitettyyn teoriaan dokumenttielokuvasta ja audiovisuaalisen kerronnan keinoista. Opinnäytetyössä käsikirjoitusprosessin kuvaus jaettiin kahteen eri osa-alueeseen, joita käsiteltiin omissa luvuissaan. Ensimmäinen näistä keskittyy taustatiedon keräämiseen elokuvan aiheesta ja juonen sisällön valintaan. Seuraava luku kuvaa sisällön dramatisointia, eli niiden taiteellisten ratkaisujen hahmottamista, joilla juonisisältö elävöitetään.
Opinnäytetyön varsinaisena lopputuotteena toimeksiantajan kannalta oli käyttötarkoitukseensa soveltuva videoteos. Tekijälle sen sijaan sekä tutkimustyö että sille pohjautuvan teoksen valmistaminen toimivat ennen kaikkea työelämälähtöisenä oppimistehtävänä. Koko projektin tarkoituksena oli selventää tekijälle omaa olemustaan elokuvantekijänä ja paljastaa tämän osaamisen todelliset ydinalueet, jotta niitä voitaisiin jatkossa kehittää entistä kohdennetummin. Vastuun ottaminen elokuvatuotannon kaikista vaiheista on haastavaa, ja opinnäytetyö toimii audiovisuaalisen alan opiskelijoille ja aloittelijoille esimerkkinä monien eri roolien omaksumisen monimutkaisuudesta. Tekijä tuli projektin aikana huomaamaan, että todellisen ammattitaidon pohja on taiteellisessakin työssä erikoistuminen. Käytännössä ainoastaan työryhmätoiminnassa on mahdollista, että jokainen työvaihe tehdään parhaalla mahdollisella kyvyllä.
Lopullisessa lyhytdokumentissa tehdyt sisällölliset ja muodolliset ratkaisut perustuivat kirjallisuudessa esitettyyn teoriaan dokumenttielokuvasta ja audiovisuaalisen kerronnan keinoista. Opinnäytetyössä käsikirjoitusprosessin kuvaus jaettiin kahteen eri osa-alueeseen, joita käsiteltiin omissa luvuissaan. Ensimmäinen näistä keskittyy taustatiedon keräämiseen elokuvan aiheesta ja juonen sisällön valintaan. Seuraava luku kuvaa sisällön dramatisointia, eli niiden taiteellisten ratkaisujen hahmottamista, joilla juonisisältö elävöitetään.
Opinnäytetyön varsinaisena lopputuotteena toimeksiantajan kannalta oli käyttötarkoitukseensa soveltuva videoteos. Tekijälle sen sijaan sekä tutkimustyö että sille pohjautuvan teoksen valmistaminen toimivat ennen kaikkea työelämälähtöisenä oppimistehtävänä. Koko projektin tarkoituksena oli selventää tekijälle omaa olemustaan elokuvantekijänä ja paljastaa tämän osaamisen todelliset ydinalueet, jotta niitä voitaisiin jatkossa kehittää entistä kohdennetummin. Vastuun ottaminen elokuvatuotannon kaikista vaiheista on haastavaa, ja opinnäytetyö toimii audiovisuaalisen alan opiskelijoille ja aloittelijoille esimerkkinä monien eri roolien omaksumisen monimutkaisuudesta. Tekijä tuli projektin aikana huomaamaan, että todellisen ammattitaidon pohja on taiteellisessakin työssä erikoistuminen. Käytännössä ainoastaan työryhmätoiminnassa on mahdollista, että jokainen työvaihe tehdään parhaalla mahdollisella kyvyllä.