Ammattikorkeakouluopiskelija sijoittajana
Salmenautio, Niina; Saarivaara, Suvi (2012)
Salmenautio, Niina
Saarivaara, Suvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212497
Tiivistelmä
Tutkimuksen päätavoitteena oli saada tietoa ammattikorkeakouluopiskelijoista sijoittajina. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää, millaisia he ovat sijoittajina, miten hyvin he tuntevat erilaisia sijoitusinstrumentteja sekä miten mielenkiintoisina he ne näkevät. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Keski-Suomen Nordean kanssa. Kyselyn tulosten avulla pyritään helpottamaan sijoitustuotteiden myyntiä nuorille.
Teoreettinen viitekehys koostuu sijoittajakäyttäytymisen teorioista, siihen vaikuttavista tekijöistä, portfolioteoriasta ja erilaisten sijoitusinstrumenttien esittelystä. Perinteisten sijoittajakäyttäytymisen teorioiden lisäksi asiaa on tarkasteltu käyttäytymisperusteisen taloustieteen ja kuluttajakäyttäytymisen näkökulmista.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tieto kerättiin tutkimuslomakkeella. Otantamenetelmänä käytettiin ryväsotantaa. Vastaajien kokonaismäärä oli 73 ja he edustivat kolmen eri alan opiskelijoita. Lomakkeen kysymykset olivat strukturoituja, mukana oli myös mielipidekysymyksiä. Kysymykset oli jaettu aihepiirin mukaan kolmeen osioon; taustatiedot, sijoituspäätös ja sijoituskohteet.
Tutkimuksen tulosten perusteella opiskelijat säästivät ja halusivat säästää, mutta säästäminen rajoittui pääosin tilisäästämiseen. Opiskelijat säästivät eniten pahan päivän varalle. Tiedonhankinnan kanavista suosituin oli Internet. Ammattikorkeakouluopiskelijat osasivat määritellä riskinsietokykynsä huonosti. Arvio omasta riskinsietokyvystä muuttui kysymyksen esittämistavan myötä. Sijoitushorisontti oli opiskelijalla lyhyt, sillä yli puolet vastaajista uskoisi pystyvänsä pitämään rahat sidottuna sijoituskohteeseen korkeintaan kolme vuotta. Tärkeä löydös tutkimuksessa oli, että sijoitustuotteen mielenkiintoisuuteen vaikuttaa se, miten hyvin ne tunnetaan. Sijoitustuotteen valinnassa tärkeimpiä asioita olivat sijoitustuotteen ymmärtäminen, mahdollisuus sijoittaa pieni summa kerralla ja se, että saa varmasti sijoittamansa rahamäärän takaisin.
Teoreettinen viitekehys koostuu sijoittajakäyttäytymisen teorioista, siihen vaikuttavista tekijöistä, portfolioteoriasta ja erilaisten sijoitusinstrumenttien esittelystä. Perinteisten sijoittajakäyttäytymisen teorioiden lisäksi asiaa on tarkasteltu käyttäytymisperusteisen taloustieteen ja kuluttajakäyttäytymisen näkökulmista.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tieto kerättiin tutkimuslomakkeella. Otantamenetelmänä käytettiin ryväsotantaa. Vastaajien kokonaismäärä oli 73 ja he edustivat kolmen eri alan opiskelijoita. Lomakkeen kysymykset olivat strukturoituja, mukana oli myös mielipidekysymyksiä. Kysymykset oli jaettu aihepiirin mukaan kolmeen osioon; taustatiedot, sijoituspäätös ja sijoituskohteet.
Tutkimuksen tulosten perusteella opiskelijat säästivät ja halusivat säästää, mutta säästäminen rajoittui pääosin tilisäästämiseen. Opiskelijat säästivät eniten pahan päivän varalle. Tiedonhankinnan kanavista suosituin oli Internet. Ammattikorkeakouluopiskelijat osasivat määritellä riskinsietokykynsä huonosti. Arvio omasta riskinsietokyvystä muuttui kysymyksen esittämistavan myötä. Sijoitushorisontti oli opiskelijalla lyhyt, sillä yli puolet vastaajista uskoisi pystyvänsä pitämään rahat sidottuna sijoituskohteeseen korkeintaan kolme vuotta. Tärkeä löydös tutkimuksessa oli, että sijoitustuotteen mielenkiintoisuuteen vaikuttaa se, miten hyvin ne tunnetaan. Sijoitustuotteen valinnassa tärkeimpiä asioita olivat sijoitustuotteen ymmärtäminen, mahdollisuus sijoittaa pieni summa kerralla ja se, että saa varmasti sijoittamansa rahamäärän takaisin.