Arbetsplatsen som arena för främjandet av socialt kapital : En litteraturstudie ur ett salutogent perspektiv
Åström, Sara (2012)
Åström, Sara
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212500
Tiivistelmä
Detta masterarbete ingår under rubriken ”Fungerande arbetsförhållanden för personalen, en lärande arbetsplats” i ELLI-projektet som genomförs vid planeringen av ett nytt sjukhus i Esbo. Syftet med detta mastersarbete är att ur Antonovskys (1992) salutogena perspektiv på hälsa undersöka hur uppkomsten av socialt kapital på arbetsplatsen kan främjas. Denna kunskap används för att ta fram principer för fungerande arbetsförhål-landen. Studien genomförs som en kvalitativ litteraturstudie. Som analysmetod används kvalitativ metasyntes enligt Sandelowski & Barroso (2008). Urvalet av inkluderade artiklarna i litteraturstudien görs utifrån de faktorer som enligt Søndergård Kristensens (2010) är avgörande för att socialt kapital på arbetsplatsen skall uppstå. Ur metasyntesen utkristalliserar sig åtta teman som främjar socialt kapital på arbetsplatsen. Dessa teman är ledarskap, rättvisa, tillit, samarbete, gemenskapskänsla, konflikter, kundcentrering och psykisk eller fysisk närhet. Varje tema byggs upp av faktorer som är avgörande för om socialt kapital uppkommer. Alla åtta teman påverkas av ledarens handlande. Medarbetaren kan i begränsad utsträckning påverka om socialt kapital uppkommer på arbetsplatsen. Om de åtta temana analyseras utifrån det salutogena perspektivet om att hälsa kan uppstå då det som sker runt om oss är begripligt, hanterbart och meningsfullt, kan processen beskrivas på följande sätt. Hur ledarskap, rättvisa, tillit, samarbete, gemenskapskänsla, konflikter, kundcentrering och psykisk eller fysisk närhet uppfattas av medarbetarna påverkas av individens känsla av sammanhang. Individen tolkar alltså ledarskap, rättvisa, tillit, samarbete, gemenskapskänsla, konflikter, kundcentrering och psykisk eller fysisk närhet utifrån hur begripliga, hanterbara och meningsfulla de ter sig. Ju mer begripliga, hanterbar och meningsfulla de åtta teman ter sig, desto starkare blir det sociala kapitalet och känslan av sammanhang. Utifrån detta resonemang uppstår socialt kapital och hälsa på samma sätt. As part of the sub-project “Functioning work circumstances for the employee – a learning work place”, this master´s thesis is part of Arcada´s ELLI-project. The ELLI-project is conducted during the planning for a new hospital in Espoo. The purpose of this master´s thesis is to study how social capital at the work place can be promoted from Antonovsky´s (1992) salutogenic perspective. This knowledge will be used to produce principles for functioning work circumstances. The study is conducted as a qualitative literature study by doing a qualitative metasynthesis according to Sandelowski & Barroso´s (2008) guidelines. The included articles are chosen by looking at the factors that Søndergård Kristensens (2010) considers crucial for social capital to develop at a work place. Eight themes consisting of factors that promote social capital at the work place arise from the metasynthesis. These themes are leadership, justice, trust, cooperation, a sense of fellowship, conflicts, focus on the customer and mental or physical proximity. Every theme consists of factors that are crucial for social capital to arise. All eight themes are affected by the leader´s acting. The employee can in a limited extent influence whether social capital arises or not. When the eight themes are analyzed from the salutogenic perspective, the outcome is that health can develop if the things that happen around us are comprehensible, manageable and meaningful. Thus, how leadership, justice, trust, cooperation, a sense of fellowship, conflicts, focus on the customer and mental or physical proximity is apprehended by the employee, is affected by the person´s sense of coherence. The em-ployee interprets leadership, justice, trust, cooperation, a sense of fellowship, conflicts, focus on the customer and mental or physical proximity according to how comprehensible, manageable and meaningful the eight themes are. The more comprehensible, man-ageable and meaningful the themes are, the stronger the social capital and the sense of coherence. From a salutogenic perspective, social capital and health is promoted in the same way.