Mainostoimiston Flash-tuotantoprosessin kehittäminen
Heinonen, Toni (2012)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212514
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää mainostoimiston Flash-tuotantoprosessia.
Mainostoimiston Flash-tuotanto on pääosin display-mainonnan eli bannereiden sekä Flashmainoskampanjasivustojen
luontia.
Lisäksi tarkoituksena oli tutkia mahdollisuutta soveltaa ohjelmistokehityksessä toimiviksi
havaittujen ketterien prosessimallien soveltamista mainostoimiston Flash-tuotantoprosessiin.
Työ aloitettiin kuvaamalla mainostoimiston nykyinen Flash-tuotantoprosessi tarkoitukseen
parhaiten sopivalla tarkkuudella. Luodussa kuvauksessa on selkeästi esitetty jokainen
prosessin vaihe, niiden tarvitsemat ja tuottamat työtulokset sekä vaiheisiin tarvittavat henkilöt.
Prosessista luodun kuvauksen sekä työntekijöille jaetun kyselyn perusteella selvitettiin
prosessin mahdolliset haasteet. Suurimmaksi haasteeksi ilmeni informaation kulun vähyys eri
tuotantovaiheiden välillä.
Ketteristä menetelmistä tutustuttiin XP-, Scrum- ja RUP-prosessimalleihin. XP ja Scrum ovat
täysin ketteriä menetelmiä ja RUP on ketteriä menetelmiä perinteiseen suunnitelmavetoiseen
prosessiin yhdistävä prosessimalli.
Ketteriin menetelmiin tutustumalla pystyttiin toteamaan, etteivät ne sellaisenaan sovellu
mainostoimiston Flash-tuotannon prosessimalliksi. Soveltamalla suurin hyöty saavutettaisiin
ketterien menetelmien kokouskäytännöillä mutta myös tämä osoittautui liian aikaa vieväksi
vaihtoehdoksi.
Todettiin nykyisen prosessimallin olevan toimiva, eikä siihen kannattaisi tehdä suuria
muutoksia. Suurin muutosehdotus oli ohjeistaa tuotantovaiheiden työntekijöitä tunnistamaan
mahdollisia ongelmakohtia sekä jakamaan informaatiota seuraavan vaiheen tekijälle.
Mainostoimiston Flash-tuotanto on pääosin display-mainonnan eli bannereiden sekä Flashmainoskampanjasivustojen
luontia.
Lisäksi tarkoituksena oli tutkia mahdollisuutta soveltaa ohjelmistokehityksessä toimiviksi
havaittujen ketterien prosessimallien soveltamista mainostoimiston Flash-tuotantoprosessiin.
Työ aloitettiin kuvaamalla mainostoimiston nykyinen Flash-tuotantoprosessi tarkoitukseen
parhaiten sopivalla tarkkuudella. Luodussa kuvauksessa on selkeästi esitetty jokainen
prosessin vaihe, niiden tarvitsemat ja tuottamat työtulokset sekä vaiheisiin tarvittavat henkilöt.
Prosessista luodun kuvauksen sekä työntekijöille jaetun kyselyn perusteella selvitettiin
prosessin mahdolliset haasteet. Suurimmaksi haasteeksi ilmeni informaation kulun vähyys eri
tuotantovaiheiden välillä.
Ketteristä menetelmistä tutustuttiin XP-, Scrum- ja RUP-prosessimalleihin. XP ja Scrum ovat
täysin ketteriä menetelmiä ja RUP on ketteriä menetelmiä perinteiseen suunnitelmavetoiseen
prosessiin yhdistävä prosessimalli.
Ketteriin menetelmiin tutustumalla pystyttiin toteamaan, etteivät ne sellaisenaan sovellu
mainostoimiston Flash-tuotannon prosessimalliksi. Soveltamalla suurin hyöty saavutettaisiin
ketterien menetelmien kokouskäytännöillä mutta myös tämä osoittautui liian aikaa vieväksi
vaihtoehdoksi.
Todettiin nykyisen prosessimallin olevan toimiva, eikä siihen kannattaisi tehdä suuria
muutoksia. Suurin muutosehdotus oli ohjeistaa tuotantovaiheiden työntekijöitä tunnistamaan
mahdollisia ongelmakohtia sekä jakamaan informaatiota seuraavan vaiheen tekijälle.